Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MAC: najwięcej uwag do ustawy samorządowej dotyczyło bibliotek szkolnych

0
Podziel się:

Najwięcej uwag do projektu założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia
usług przez jednostki samorządu terytorialnego zgłoszonych za pośrednictwem portalu
mamzdanie.org.pl dotyczyło bibliotek szkolnych i ośrodków pomocy społecznej - poinformowało MAC.

Najwięcej uwag do projektu założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego zgłoszonych za pośrednictwem portalu mamzdanie.org.pl dotyczyło bibliotek szkolnych i ośrodków pomocy społecznej - poinformowało MAC.

We wtorek Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji podsumowało konsultacje dotyczące założeń do nowelizacji ustawy samorządowej. Ich wyniki zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej MAC i na mamzdanie.org.pl.

"Ze względu na zgłaszane obawy obywateli, że ze szkół mogą zniknąć biblioteki, ministerstwo zmieniło założenia do ustawy w taki sposób, aby było jasne, że biblioteki w szkołach na pewno będą. Istotą proponowanych zmian jest umożliwienie reorganizacji pracy bibliotek, w taki sposób, aby dostęp do książek był łatwiejszy dla dzieci i ich rodziców oraz całej lokalnej społeczności" - zaznaczono w komunikacie MAC.

W projekcie założeń ustawy - przesłanym w styczniu do konsultacji - znajdował się zapis brzmiący: "Stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną". W wyniku konsultacji zastąpiono go nowym. Brzmi on: "Stworzenie możliwości łączenia funkcji bibliotek szkolnych i publicznych. Biblioteka publiczna będzie mogła wykonywać funkcje biblioteki szkolnej (posiadając filię w danej szkole), biblioteka szkolna będzie mogła pełnić również rolę biblioteki publicznej. Ponadto możliwe będzie na podstawie porozumienia wykonywania wspólnie zadań przez bibliotekę publiczną i szkolną".

We wtorkowym komunikacie rzecznik MAC Artur Koziołek podkreślił, że ministerstwo nie zgadza się z argumentem, że biblioteki szkolne mogą pełnić swoją funkcję tylko i wyłącznie w obecnej formie organizacyjnej, z jej wszystkimi ograniczeniami. "MAC podkreśla, że biblioteki w szkołach na pewno zostaną. Zgadza się także, że dzieci i młodzież muszą mieć zapewnione bezpieczeństwo w bibliotece w szkole" - napisał.

Koziołek zaznaczył, że nowe rozwiązania mają pozwolić na poszerzenie funkcji obu typów bibliotek - publicznych i szkolnych - i zwiększenie oferty dla społeczności lokalnej. "Łatwiej byłoby, np. wydłużyć czas pracy, udostępniać książki także w wakacje, poszerzać księgozbiory i całą ofertę kulturalną. Dzięki temu mieszkańcy mieliby także łatwiejszy dostęp do miejsc, w których można spędzić wolny czas, czy też skorzystać z komputera z dostępem do internetu" - argumentował.

Przypomniał, że biblioteki publiczne i szkolne działają dziś na podstawie różnych przepisów. Dlatego w bibliotekach publicznych pracują bibliotekarze-pracownicy instytucji kultury, a w bibliotekach szkolnych - nauczyciele-bibliotekarze objęci Kartą Nauczyciela. Obu grupom inaczej mierzy się czas pracy, inaczej wylicza wynagrodzenia. "Społeczne konsultacje założeń do projektu pokazały, że obie grupy zawodowe inaczej definiują swoje zadania, jasno widzą te różnice i uważają je za ważne" - podsumował.

Rzecznik MAC zacytował wypowiedź podsekretarz stanu w resorcie cyfryzacji Magdaleny Młochowskiej. "Mamy świadomość, że sprawa dotyczy ponad 14 tys. etatów nauczycieli-bibliotekarzy. Dlatego cały czas szukamy rozwiązań, jesteśmy otwarci na rozmowy i propozycje. Musimy sobie jednak w końcu jasno powiedzieć: spór o biblioteki tak naprawdę dotyczy właśnie statusu pracowników. Bo to, że dzieci muszą mieć lepszy dostęp do książek w szkole, nie budzi żadnych wątpliwości" - podkreśliła Młochowska.

Jak poinformował MAC w toku konsultacji założeń projektu ustawy - trwających od 18 stycznia do 11 lutego - na społeczny portal konsultacyjny mamzdanie.org.pl wpłynęło 56 głosów. 23 głosy z ośrodków pomocy społecznej zostały przekazane za pośrednictwem mamzdanie.org.pl mailem do MAC. Ponad sto uwag zostało zgłoszonych w toku konsultacji międzyresortowych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej w swoim stanowisku przedstawionym w ramach konsultacji zaproponowało m.in. zapis do założeń, zgodnie z którym możliwe jest wykonywanie zadań biblioteki publicznej przez bibliotekę szkolną, o ile nie spowoduje to pogorszenia warunków realizacji przez bibliotekę szkolną jej zadań dydaktyczno-wychowawczych, a także warunków bezpieczeństwa uczniów.

Przeciwko możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną są m.in. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich, Związek Nauczycielstwa Polskiego i SLD. Ich zdaniem doprowadzi to do likwidacji bibliotek szkolnych. W poniedziałek SLD złożył w Sejmie projekt ustawy, zgodnie z którym każda szkoła musi mieć bibliotekę. (PAP)

dsr/ mlu/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)