Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Marszałek chce wspomóc gminy w utrzymaniu dawnych dróg krajowych

0
Podziel się:

Marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak zaproponował trzem gminom
50-proc. partycypację w kosztach poniesionych przy utrzymaniu dawnej drogi krajowej nr 5 na trasie
Poznań-Gniezno. Propozycja zostanie przedstawiona na sejmiku wojewódzkim 25 listopada.

Marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak zaproponował trzem gminom 50-proc. partycypację w kosztach poniesionych przy utrzymaniu dawnej drogi krajowej nr 5 na trasie Poznań-Gniezno. Propozycja zostanie przedstawiona na sejmiku wojewódzkim 25 listopada.

W piątek marszałek spotkał się z wójtami i burmistrzami gmin, które muszą utrzymywać dawna drogę krajową nr 5 prowadzącą z Poznania do Gniezna.

Wielkopolskie gminy Łubowo, Pobiedziska i Swarzędz, po wybudowaniu nowego odcinka drogi ekspresowej S5, zgodnie z zapisami ustawy, muszą utrzymywać dotychczasową DK nr 5 jako drogę gminną. Gmin na to nie stać. Podczas zeszłorocznej zimy wydały na ten cel łącznie 500 tys. zł.

Marszałek chce wspomóc gminy kwotą 250 tys. podzieloną zgodnie z udziałem w utrzymaniu drogi.

"Przedstawiciele gmin byli zadowoleni z naszej propozycji. Nie spodziewali się jej z naszej strony, ale uważam, że to moment, w którym musimy je wspomóc" - powiedział PAP Woźniak.

Zapowiedział jednocześnie, że 25 listopada podczas najbliższej sesji sejmiku wojewódzkiego, przedstawi tę propozycję i podda pod głosowanie. Jeśli sejmik ją zaakceptuje, to od 1 grudnia obowiązywać będzie porozumienie, na podstawie którego gminy otrzymają w przyszłym roku zwrot 50 proc. poniesionych kosztów.

"Nie zakładam innego scenariusza, niż przyjęcie tej propozycji, ponieważ jest ona logiczna. Jeśli koszty utrzymania okażą się wyższe, będziemy korygować nasze porozumienie. W poprzednim roku mieliśmy jednak ostrą zimę i wydaje się, że jest ona rozsądnym wykładnikiem możliwych kosztów" - przyznał Woźniak.

Sejm znowelizował ustawę o drogach, aby wyjść naprzeciw żądaniom gmin. Nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje m.in., że dawne drogi krajowe zastępowane przez drogi ekspresowe czy obwodnice nie będą otrzymywać jak dotychczas kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do dróg wojewódzkich.

Przepisy znowelizowanej ustawy zakładają, że z chwilą oddania do użytku nowego odcinka drogi, stara droga będzie zyskiwała kategorię drogi wojewódzkiej. W ten sposób to marszałek województwa będzie gospodarzem sieci drogowej w swoim regionie. Ustawa przewiduje także mechanizm obniżenia kategorii tras do dróg powiatowych lub gminnych.

Nowelizacja tej ustawy została przez prezydenta Bronisława Komorowskiego skierowana do Trybunału Konstytucyjnego i do czasu rozstrzygnięcia jej przez Trybunał jej zapisy nie obowiązują. (PAP)

mat/ kpr/ par/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)