Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

MEN wydatkowało 25 proc. środków unijnych na projekty edukacyjne

0
Podziel się:

Zakontraktowano już wydatkowanie ponad 25 proc. środków na realizację
programów edukacyjnych w ramach III Priorytetu w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki na lata
2007-2013 - poinformowała wiceminister edukacji Lilla Jaroń podczas konferencji "Fundusze unijne
dla rozwoju oświaty". MEN szacuje, że do końca 2010 roku zakontraktowanych zostanie ponad 55 proc.
środków w ramach III Priorytetu.

Zakontraktowano już wydatkowanie ponad 25 proc. środków na realizację programów edukacyjnych w ramach III Priorytetu w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 - poinformowała wiceminister edukacji Lilla Jaroń podczas konferencji "Fundusze unijne dla rozwoju oświaty". MEN szacuje, że do końca 2010 roku zakontraktowanych zostanie ponad 55 proc. środków w ramach III Priorytetu.

"Mamy sytuację w budżecie państwa taką, jaką mamy (...) Trzeba bardzo rozważnie i oszczędnie planować wszystkie zadania, w tym zadania oświatowe, choć rząd się stara zadania oświatowe traktować priorytetowo" - mówiła podczas otwarcia konferencji minister edukacji Katarzyna Hall. Jej zdaniem, trudna sytuacja finansowa państwa nie zwalnia od myślenia o zmianach w edukacji, o czynieniu jej bardziej nowoczesną i lepszą m.in. poprzez czynienie szkoły bardziej otwartej na indywidualne potrzeby uczniów. "Mamy bowiem wyjątkową szansę. Tą wyjątkową szansą na wspieranie szkoły (...) są fundusze unijne" - zaznaczyła minister.

Jaroń przypomniała, że w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w III Priorytecie na lata 2007-2013 zaplanowano ponad 1 mld euro, zaś w Priorytecie IX - ponad 1,7 mld euro. "To ogromny zastrzyk środków" - podkreśliła Jaroń. Jednocześnie zaznaczyła, że nie są to "łatwe środki do wzięcia".

Priorytet III "Wysoka jakość edukacji" to środki na projekty wdrażane centralnie nadzorowane przez MEN. W jego ramach realizowane są projekty mające na celu kompleksowe wzmocnienie systemu edukacji, podniesienie efektywności i jakości kształcenia. Stąd pochodzą środki m.in. na przygotowanie i wdrożenie nowej podstawy programowej nauczania, opracowanie i wprowadzanie nowych zasad nadzoru pedagogicznego (w tym zupełnie nowego systemu oceniania pracy szkół), zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych (np. przygotowanie i przeprowadzenie próbnej matury z matematyki)
.

Według Jaroń, w ramach III Priorytetu opracowany zostanie nowy system kształcenia i doskonalenia nauczycieli, tak by nauczyciele potrafili zespołowo pracować z każdym uczniem indywidualnie w zależności od jego predyspozycji i potrzeb. "Założenia do tego programu powinny być przygotowane do połowy przyszłego roku" - poinformowała wiceminister.

Podała także, że do 2 listopada podpisano już 83 decyzje/umowy dotyczące projektów o wartości blisko 1,1 mld zł, co stanowi 87 proc. kontraktacji zaplanowanych na 2009 r. Zatwierdzono 170 wniosków o płatność o wartości ponad 80 mln zł.

Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach" wdrażany jest na poziomie regionów. Projekty w tym priorytecie ukierunkowane są na wspieranie osób i grup społecznych z poszczególnych regionów, w tym w szczególności uczniów i nauczycieli.

Podczas konferencji zachęcano jej uczestników - ponad 600 samorządowców, dyrektorów szkół i nauczycieli - do tworzenia własnych programów rozwojowych szkół i ubieganie się o środki unijne. O tym, że jest to możliwe, przekonywała m.in. Joanna Jasiak, dyrektor V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, która przygotowała i wdrożyła dzięki środkom z UE program "Równym krokiem w przyszłość".

W programie tym przez rok uczestniczyło blisko 3 tys. tarnowskich uczniów z 40 tamtejszych szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących. Byli to uczniowie m.in. z bardzo słabymi ocenami z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, pochodzących z rodzin ubogich lub patologicznych. Dzięki udziałowi w programie (obok prowadzonych w grupach zajęć wyrównawczych, mieli zajęcia z psychologiem, pedagogiem, realizowali wspólnie projekty i mieli wycieczki edukacyjne np. do Krakowa) ponad 80 proc. z nich na zakończenie roku miało wyższe oceny na świadectwach szkolnych. (PAP)

dsr/ ls/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)