Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MF chce zwiększyć bezpieczeństwo danych z deklaracji podatkowych

0
Podziel się:

Chronione tajemnicą skarbową informacje o podatnikach, rozproszone obecnie
w 401 bazach urzędów skarbowych, zostaną zgromadzone w jednym, centralnym rejestrze. Zwiększy to
bezpieczeństwo danych - informuje Ministerstwo Finansów w środowym komunikacie.

Chronione tajemnicą skarbową informacje o podatnikach, rozproszone obecnie w 401 bazach urzędów skarbowych, zostaną zgromadzone w jednym, centralnym rejestrze. Zwiększy to bezpieczeństwo danych - informuje Ministerstwo Finansów w środowym komunikacie.

Zmiany w tym zakresie przewiduje przygotowany przez resort finansów projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który rozpatruje Sejm.

"Obecny system jest nieefektywny i kosztowny, a potrzebę jego zmiany postulowano już od lat. Obecnie, w związku z powstawaniem Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów, powstaną możliwości techniczne centralnego gromadzenia danych - wynikających z deklaracji podatkowych - w celach analityczno-sprawozdawczych" - poinformowało w środę MF.

Według resortu, dzięki temu bezpieczeństwo tych danych, przetwarzanych zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych oraz tajemnic ustawowo chronionych, w tym tajemnicy skarbowej, "znacząco wzrośnie".

Środowa "Rzeczpospolita" napisała, że jeżeli nowelizacja Ordynacji podatkowej zostanie uchwalona, to wszystkie dane podawane przez podatników w zeznaniach rocznych składanych w urzędach skarbowych powędrują do Warszawy na biurko Ministra Finansów. Według gazety nie ma gwarancji, że zostaną one użyte tylko do statystyki. Gazeta ostrzega, że nowe uprawnienia MF mogą naruszać konstytucję.

Ministerstwo przypomina, że Minister Finansów - jako organ podatkowy - jest już obecnie uprawniony do wglądu do danych i akt chronionych tajemnicą skarbową. Dopuszczalności proponowanych w projekcie nowelizacji zmian nie kwestionował ani Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych ani partnerzy społeczni.

Według resortu potrzebę zmian w tym kierunku wyraził też Trybunał Konstytucyjny. W wyroku z 20 listopada 2002 r. wskazał, że "aparat podatkowy nie wytworzył () właściwego systemu przetwarzania danych, ich odpowiedniego agregowania oraz przesyłania między organami tych samych i różnych szczebli". Trybunał uznał, że właśnie w tym, a nie w braku narzędzi pozwalających na uzyskanie informacji, tkwi słabość efektywności działania aparatu skarbowego.

"Wprowadzenie opisanych rozwiązań ma szczególne znaczenie dla usprawnienia i zwiększenia efektywności administracji podatkowej i bazuje na doświadczeniach nowoczesnych administracji skarbowych w innych krajach" - napisano w informacji z MF. (PAP)

mmu/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)