Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Modernizacja Rail Baltica w północno-wschodniej Polsce - po 2013 roku

0
Podziel się:

Modernizacja międzynarodowej linii kolejowej E75, na odcinku
Białystok-Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach, będzie realizowana w nowej perspektywie
finansowej UE - poinformował PAP inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

*Modernizacja międzynarodowej linii kolejowej E75, na odcinku Białystok-Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach, będzie realizowana w nowej perspektywie finansowej UE - poinformował PAP inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe SA. *

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku wydała właśnie dla tej inwestycji decyzję środowiskową. Chodzi o fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica, z Warszawy do Tallina, Rygi i Kowna.

Rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Maciej Dutkiewicz poinformował PAP, że wydanie decyzji środowiskowej to "kamień milowy" w przygotowaniach do tej inwestycji, które będą kontynuowane. Inwestor może teraz uzyskiwać kolejne ważne dokumenty, m.in. decyzję lokalizacyjną oraz pozwolenie na budowę i pracować nad przygotowaniem inwestycji tak, by można było ją realizować po 2013 r. Kiedy dokładnie, na razie nie wiadomo.

Zgodnie z decyzją środowiskową, w północno-wschodniej Polsce Rail Baltica ma biec z Białegostoku przez Ełk i Olecko (warmińsko-mazurskie) do Suwałk i granicy państwa z Litwą w Trakiszkach. Na taki wariant, jako najlepszy z punktu widzenia ochrony przyrody, wskazały przeprowadzone analizy. Uznano, że tak przebiegająca inwestycja w mniejszym stopniu niż w przypadku wariantu alternatywnego (Białystok-Sokółka-Augustów-Suwałki-Trakiszki) przetnie obszary Natura 2000, parki narodowe i krajobrazowe oraz korytarze ekologiczne.

Przeprowadzona analiza wykazała również, że wybrany wariant "w większym stopniu usprawni komunikację w ruchu pasażerskim i towarowym", niż w razie innego przebiegu.

Szef Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Lech Magrel podkreśla, że celem tej "strategicznej inwestycji dotyczącej infrastruktury kolejowej w regionie jest dostosowanie jej do nowoczesnych wymogów kolei europejskiej". "To kolejny krok, aby jednocześnie chronić przyrodę i przyczynić się do rozwoju Podlasia jako nowoczesnego regionu Europy" - podkreśla Magrel.

Jak podała RDOŚ, PKP PLK chce gruntownie przebudować już istniejącą linię kolejową i budować około 200 km nowej, dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, po której pociągi pasażerskie będą się mogły poruszać z prędkością 160 km/h, a pociągi towarowe - z prędkością 120 km/h.

Na trasie ma także powstać kilkadziesiąt przejść dla zwierząt, tory mają być zabezpieczone przed wtargnięciem na nie zwierząt. Przewidziano również ekrany akustyczne i inne urządzenia redukujące poziom drgań i hałasu.

Wszystkie szczegółowe kwestie środowiskowe zostaną jeszcze doprecyzowane i określone w ponownej ocenie wpływu inwestycji na środowisko, która zostanie przeprowadzona na etapie uzyskiwania przez inwestora pozwolenia na budowę - poinformowała RDOŚ w komunikacie.

Inwestycja na trasie Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015. Projekt jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego.

Jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE ma być zmodernizowany odcinek: Warszawa Rembertów - Tłuszcz/Sadowne (Mazowieckie). Prace - jak podawało wcześniej PKP PLK - mają się zakończyć na przełomie 2014 i 2015 r.

Po zakończeniu wszystkich inwestycji, czas przejazdu na trasie Warszawa-Białystok ma się skrócić, z niecałych trzech obecnie, do nieco ponad półtorej godziny. (PAP)

kow/ rof/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)