Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Nagrodzono laureatów konkursu na "Najlepszy program wychowania przedszkolnego"

0
Podziel się:

Innowacyjność, indywidualne podejście do potrzeb rozwojowych dziecka i
wieloaspektowa edukacja przedszkolna - to wspólne założenia prac nagrodzonych w konkursie na
"Najlepszy program wychowania przedszkolnego", zorganizowany przez Centralny Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Laureatów ogłoszono w czwartek w
Warszawie.

Innowacyjność, indywidualne podejście do potrzeb rozwojowych dziecka i wieloaspektowa edukacja przedszkolna - to wspólne założenia prac nagrodzonych w konkursie na "Najlepszy program wychowania przedszkolnego", zorganizowany przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Laureatów ogłoszono w czwartek w Warszawie.

Spośród 20 nadesłanych prac nagrodzono cztery programy. Dodatkowo kapituła konkursu zdecydowała się wyróżnić dwie prace. Nagrody wręczyła pomysłodawczyni konkursu minister edukacji narodowej Katarzyna Hall.

Celem konkursu było wyłonienie i upowszechnienie najlepszych programów wychowania przedszkolnego dostosowanych do nowej podstawy programowej. Dwie pierwsze, równorzędne nagrody pieniężne w wysokości 7 tys. zł przyznano Monice Rościszewskiej-Woźniak za program "Dobry start przedszkolaka" i Elżbiecie Tokarskiej oraz Jolancie Kopale za program "Zanim będę uczniem". Drugie miejsce i 5 tys. zł przyznano zespołowi pedagogów z łódzkiego przedszkola nr 106, za program "Odkryjmy Montessori raz jeszcze". 3 tys. zł w ramach trzeciej nagrody otrzymał program "Ku dziecku" autorstwa Barbary Bilewicz-Kuźnia i Teresy Parczewskiej.

Program Moniki Rościszewskiej-Woźniak "Dobry start przedszkolaka" to nowatorski pomysł oparty na ścisłej współpracy rodzica z instytucją przedszkolną. Jest to szczególnie przydatne na terenach wiejskich, gdzie dostęp do szerokiego grona ciekawych ekspertów i pomocy dydaktycznych jest ograniczony.

"Silne zaangażowanie rodziców w działalność wychowawczą przedszkola to chyba najbardziej rewolucyjna rzecz, jaka w tym programie została zawarta. Na całym świecie spotykam się z niedowierzaniem, kiedy mówię, że rodzice naszych wychowanków spełniają również rolę asystentów i ekspertów w swoich dziedzinach zawodowych, współpracując z wychowawcami" - poinformowała PAP autorka programu.

Główną ideą programu "Zanim będę uczniem" są słowa Janusza Korczaka "(...)naucz, wytłumacz, pomóż, pobłażaj", który zakłada szczegółowy zakres umiejętności, jakimi dziecko powinno dysponować po ukończeniu edukacji przedszkolnej. Praca została doceniona jako wnikliwe przygotowany pakiet programowy, wskazujący na nowe możliwości rozwiązań metodycznych i organizacyjnych, które mogą być realizowane w systemie powszechnego wychowania przedszkolnego. Jest on oparty na obserwacji dziecka i dostosowaniu do jego potrzeb indywidualnego trybu pracy, który zapewni harmonijny rozwój.

"Wszyscy autorzy odczytali bardzo trafnie intencje ministerstwa, zakładające, że należy do dziecka podchodzić w sposób indywidualny. Mamy się przyglądać dzieciom, wspierać ich talenty - właśnie takie zindywidualizowane podejście jest obecne we wszystkich programach" - wyjaśniła minister edukacji narodowej Katarzyna Hall.

Nagrodzone i wyróżnione programy zostaną opublikowane na stronach internetowych Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Ministerstwie Edukacji Narodowej; mogą stanowić źródło inspiracji dla pedagogów przedszkolnych. Jednak, jak podkreśla laureatka konkursu Monika Rościszewska-Woźniak, zaangażowanie nauczyciela we wdrażanie nowego programu stanowi o jego powodzeniu.

"Mój program z powodzeniem został wykorzystany w 150 ośrodkach przedszkolnych. Z moich obserwacji wynika, że skuteczne wprowadzenie nowego programu wymaga głębokiego zaangażowania pedagoga. W innym wypadku jest to tylko i wyłącznie rzetelna, ale odtwórcza i bezrefleksyjna praca. Co prawda, nie wyrządzi to dziecku krzywdy, ale będzie to jedynie kopia projektu, pozbawiona jego głębi i głównego przesłania" - wyjaśnia PAP Monika Rościszewska-Woźniak.

II edycja konkursu współfinansowana była z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.(PAP)

mdn/ azu/ mrt/ abe/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)