Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nagrodzono najlepsze kalendarze na konkursie Vidical 2012.

0
Podziel się:

Kalendarz wieloplanszowy "Wycinanka" otrzymał Grand Prix VIII
Międzynarodowego Konkursu Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych Vidical 2012, który
rozstrzygnięto w czwartek w Warszawie. Zwycięski kalendarz wydała firma Tofu Studio na zlecenie
Amber Gold.

Kalendarz wieloplanszowy "Wycinanka" otrzymał Grand Prix VIII Międzynarodowego Konkursu Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych Vidical 2012, który rozstrzygnięto w czwartek w Warszawie. Zwycięski kalendarz wydała firma Tofu Studio na zlecenie Amber Gold.

Autorów najciekawszych kalendarzy wieloplanszowych, plakatowych i zdzieraków oraz kart świąteczno-noworocznych uhonorowano podczas gali w Muzeum Plakatów w Wilanowie.

Jury konkursu, pod przewodnictwem prof. Stanisława Wieczorka, doceniło kalendarz "Wycinanka" za prostą, elegancką formę, wyjątkowy pomysł i wysoką jakość wykonania. Kalendarz zaprojektowała Iwona Duczmal.

Elementem zdobniczym każdej z kart kalendarza jest tytułowa wycinanka - płaszczyzna kolorowych, jednobarwnych kart jest tak ponacinana, że z płaskich kart można stworzyć kompozycje trójwymiarowe przedstawiające m.in. motyle, żaglówki, maski karnawałowe, czy płatki śniegu.

"Prawie wszystkie nagrody zostały przyznane przez nas jednomyślnie" - powiedział prof. Wieczorek. Wraz z nim w jury zasiadali: grafik, projektant banknotów Andrzej Heidrich, fotograf Wojciech Prażmowski, typograf Andrzej Tomaszewski oraz Waldemar Fydrych "Major", historyk sztuki, jeden z twórców "Pomarańczowej Alternatywy".

W tegorocznej edycji konkursu Jury przyznało dwa złote medale. W kategorii "Kalendarz wieloplanszowy" nagrodzono kalendarz "PKO Bank Polski - wyłączny partner Planetarium" wydany przez PKO Bank Polski. W kategorii "Inne" nagrodzono kalendarz książkowy "Tomek Sikora. Genius loci. Wilanów" wydany przez Per Aarsleff Polska i Muzeum Pałac w Wilanowie.

Ponadto, w kategorii "kalendarz wieloplanszowy" przyznano ex aequo dwa srebrne medale, trzy brązowe i dziewięć wyróżnień, a w kategorii "Inne" - medal srebrny i trzy wyróżnienia. W kategorii "kalendarz plakatowy" przyznano trzy wyróżnienia, a dwa w kategorii "zdzierak". Wyróżnienie otrzymały także dwie karty świąteczno-noworoczne.

Jury przyznało też cztery nagrody specjalne. Nagrodą za najlepszą fotografię uhonorowano kalendarz wieloplanszowy Ambasady RP w Paryżu "Ce Reve Etrange et Penetrant" wykonany przez Piotra Stokłosę i Agencję Fotograficzno-Reklamową "Photografiq". Za najlepszą jakość druku nagrodę otrzymał kalendarz wieloplanszowy Wydziału Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miasta Częstochowy "Urzędnicy 2012".

Nagrodę za najlepsze ilustracje przyznano firmie Edica za kalendarz "Let's celebrate", a za zestaw kalendarzy promujących firmę wyróżniono Studio Reklamy "poPROstu" za zestaw kalendarzy: wieloplanszowy, zdzierak, biurkowy i kalendarz książkowy zatytułowane "Odpowiedzialna marka" i wykonane dla PKN Orlen.

Ogółem do konkursu Vidical 2012 zgłoszono 133 prace, w tym 63 kalendarzy wieloplanszowych, 8 kalendarzy plakatowych, 14 kalendarzy zdzieraków, 35 kalendarzy innych oraz 13 kart świąteczno-noworocznych. Zdaniem prof. Wieczorka poziom prac nadesłanych na tegoroczną edycję konkursu jest porównywalny poziomem prac z ostatnich lat.

"Polskie kalendarze nie różnią się od kalendarzy wydawanych w innych krajach europejskich, podobny jest ich poziom artystyczny i poligraficzny. Związane jest to prawdopodobnie z tym, że zarówno zamawiającymi i odbiorcami kalendarzy obok firm polskich są firmy z zagranicy" - ocenił prof. Wieczorek w rozmowie z PAP. Jego zdaniem jedyną słabszą stroną polskich kalendarzy jest typografia, czyli wielkość liter i cyfr, i ich czytelność. "Widać, że wielu ich projektantów nigdy nie uczyło się typografii" - zaznaczył.

Głównym celem konkursu Vidical jest porównanie osiągnięć, podniesienie jakości prac oraz uhonorowanie zleceniodawców i twórców najlepiej posługujących się sztuką poligrafii, typografii, fotografii, ilustracji, grafiki użytkowej. Oceniane są następujące elementy: pomysłowość, nowatorstwo, oryginalność projektu graficznego lub fotografii, poziom druku i oprawy, funkcjonalność, wartości estetyczne oraz handlowe. W konkursie mogą wziąć udział firmy, instytucje, fundacje i osoby prywatne wydające kalendarze.

Wśród organizatorów konkursu są: stołeczna Akademia Sztuk Pięknych i firma Vidical z Warszawy; jednym z patronów jest Drukarnia Naukowo-Techniczna Oddział Polskiej Agencji Prasowej S.A.

Wystawa pokonkursowa prezentowana będzie w Muzeum Plakatu do 24 marca. (PAP)

dsr/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)