Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Niemcy: Steinbrueck przeciw planowi ratunkowemu dla branży motoryzacyjnej

0
Podziel się:

(dochodzi informacja o przyjęciu przez rząd Hesji projektu ustawy
o poręczeniach dla przemysłu samochodowego, wypowiedź rzecznika
rządu federalnego)

(dochodzi informacja o przyjęciu przez rząd Hesji projektu ustawy o poręczeniach dla przemysłu samochodowego, wypowiedź rzecznika rządu federalnego)

17.11.Berlin (PAP) - Niemiecki minister finansów Peer Steinbrueck odrzucił w poniedziałek apele o przyjęcie przez rząd pakietu ratunkowego dla całej branży motoryzacyjnej, dotkniętej skutkami kryzysu finansowego i wysokich cen paliw.

"Ogólny program koniunkturalny dla przemysłu samochodowego nie miałby sensu" - ocenił w rozmowie z dziennikiem "Bild".

Jego zdaniem państwo nie może zastąpić prywatnego popytu, a także "nie ponosi odpowiedzialności za błędy przemysłu".

Objęcia branży motoryzacyjnej swoistym "parasolem ochronnym" domaga się premier Hesji Roland Koch.

Powodem obaw o los przemysłu samochodowego w Niemczech są trudności koncernu Opel, który w zeszły czwartek ogłosił, że zwróci się o gwarancje kredytowe opiewające na sumę miliarda euro do rządu federalnego oraz kilku krajów związkowych, gdzie znajdują się jego zakłady.

Opel, zatrudniający w Niemczech 26 tysięcy osób i mający również fabrykę w Gliwicach w Polsce, należy do amerykańskiego koncernu General Motors, który stoi na skraju bankructwa.

Na poniedziałkowe popołudnie kanclerz Angela Merkel zaprosiła kierownictwo Opla oraz przedstawiciela General Motors w Europie na rozmowy kryzysowe do urzędu kanclerskiego.

"Krok po kroku zapoznamy się z sytuacją i poszukamy możliwości rozwiązania problemów" - powiedziała Merkel w niedzielę.

Także szef niemieckiej dyplomacji i kandydat SPD na kanclerza Frank-Walter Steinmeier zaprosił do siebie przedstawicieli rad zakładowych branży samochodowej i związku zawodowego metalowców IG Metall.

Rzecznik rządu Ulrich Wilhelm powiedział w poniedziałek, że rząd chce uczynić wszystko, co konieczne, by pomóc Oplowi, ale zarazem chce uniknąć sytuacji, w której gwarancje dla koncernu staną się precedensem dla innych producentów samochodów. Berlin musi także przestrzegać reguł UE dotyczących pomocy publicznej.

"Jest wiele możliwości, by pomóc przemysłowi samochodowemu" - ocenił Wilhelm.

We wtorek Steinbrueck i minister gospodarki Michael Glos mają omówić z władzami krajów związkowych konkretne środki wsparcia dla Opla. Koncern ma fabryki w czterech landach: Nadrenii Północnej- Westfalii, Nadrenii Palatynacie, Turyngii oraz Hesji.

Jednak już w poniedziałek rząd Hesji przyjął projekt ustawy zakładającej przeznaczenie sumy 500 milionów euro na poręczenia kredytowe dla zakładu Opla i przemysłu samochodowego w tym landzie. Jak podała agencja dpa, w środę ustawę miałby przyjąć parlament kraju związkowego.

Niemiecki ekspert w dziedzinie motoryzacji Ferdinand Dudenhoeffer ostrzegł w poniedziałek, że jeśli Opel nie otrzyma pomocy, zagrożonych będzie 100 tysięcy miejsc pracy - w tym w branży poddostawców dla przemysłu samochodowego. "Stawka jest bardzo, bardzo wysoka" - ocenił w rozmowie z radiem Bayerische Rundfunk.

Szef koncernu Hans Demnant zapewnia jednak, że Opel nie ma na razie kłopotów z płynnością finansową. Poręczenia rządowe mają stanowić jedynie środek prewencyjny w związku z pogarszającą się sytuacją spółki matki General Motors w USA. Według mediów gwarancje mają opiewać w sumie na ponad miliard euro.

Anna Widzyk (PAP)

awi/ ro/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)