Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowa pomoc w nauczaniu - "Baza narzędzi dydaktycznych"

0
Podziel się:

"Baza narzędzi dydaktycznych" - tak nazywa się portal internetowy mający
być pomocą dla nauczycieli. Zawiera on zadania uczące uczniów krytycznego myślenia na zajęciach z
historii i języka polskiego oraz rozumowania na matematyce i przedmiotach przyrodniczych.

"Baza narzędzi dydaktycznych" - tak nazywa się portal internetowy mający być pomocą dla nauczycieli. Zawiera on zadania uczące uczniów krytycznego myślenia na zajęciach z historii i języka polskiego oraz rozumowania na matematyce i przedmiotach przyrodniczych.

Portal - o adresie: bnd.ibe.edu.pl - uruchomił w środę Instytut Badań Edukacyjnych. "Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza" - zaznaczył dyrektor Instytutu, Michał Federowicz.

W bazie znalazły się zestawy zadań z języka polskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii, które mogą być przydatne na zajęciach z tych przedmiotów; wszystkie są zbudowane tak by były zgodne z wymaganiami stawianymi uczniom w nowej podstawie programowej nauczania dla gimnazjów. Zostały stworzone przez nauczycieli i naukowców, biorących udział w pracach nad nową podstawą programową.

Wiosną 2012 roku po raz pierwszy egzamin gimnazjalny zdawać będą uczniowie, którzy przez całe gimnazjum uczyli się zgodnie z nową podstawą programową.

Jak zaznaczył Federowicz, portal może pomóc nauczycielom i uczniom w przygotowaniu do egzaminu. Jest on zbiorem zdań, z którego może skorzystać każdy zainteresowany. Zadania pogrupowane są według przedmiotów i konkretnych zagadnień zawartych w podstawie programowej. Obok odpowiedzi do zadań umieszczone są umówienia i komentarze. Wszystkie zostały przetestowane na uczniach. Baza nie jest też zamkniętym zbiorem zdań, ma ona być systematycznie rozszerzana.

"Chcielibyśmy, by zadania służyły, jako źródło inspiracji nie tylko dla nauczycieli, ale także dla uczniów, studentów poszczególnych dyscyplin oraz rodziców pragnących lepszej edukacji dla swoich dzieci, bardziej dla nich atrakcyjnej, rozbudzającej wyobraźnię i umiejętność samodzielnego myślenia" - zaznaczył Federowicz.

Z myślą o pomocy nauczycielom i uczniom Instytut Badań Edukacyjnych uruchamia też dwa projekty, których celem jest wsparcie szkół w rozwijaniu najważniejszych umiejętności uczniów - "Szkoła samodzielnego myślenia" i "Laboratorium myślenia".

W projekcie "Szkoła samodzielnego myślenia", na podstawie dwóch przedmiotów, języka polskiego i matematyki, badane będą umiejętność uczniów w zakresie rozumowania, analizowania i argumentowania. Badane będzie świadome posługiwanie się językiem, logiczne myślenie i staranne formułowanie własnych myśli.

Diagnoza przeprowadzona zostanie w klasach IV szkół podstawowych, I klasach gimnazjów, I oraz III i IV klasach liceów i techników. Jak poinformował dyrektor IBE, obecnie trwa badanie pilotażowe. Badanie właściwe, powszechne przeprowadzone zostanie wiosną, odbędzie się we wszystkich szkołach, które się do niego zgłoszą. "To będzie rodzaj specjalnej klasówki" - poinformował Federowicz.

Według niego, badanie będzie przeprowadzone w taki sposób, że nie tylko naukowcy zyskają informacje, ale przede wszystkim nauczyciele otrzymają informacje na temat umiejętności i wyników uczniów w jego klasie.

Z kolei "Laboratorium myślenia" za cel stawia sobie całościowe sprawdzenie umiejętności gimnazjalistów z przedmiotów przyrodniczych, tj. biologii, chemii, fizyki i geografii. Dotychczas nie prowadzono w Polsce pogłębionych badań sprawdzających umiejętności uczniów z tych przedmiotów.

Badanie przeprowadzone będzie w czterech cyklach: w latach 2011, 2012, 2013 i 2014. Badani będą uczniowie I klas szkół ponadgimnazjalnych. Badanie prowadzone będzie jesienią, tak by uczniowie biorący w nim udział mieli za sobą pełen cykl kształcenia gimnazjalnego, ale także by wpływ obecnej szkoły był możliwie niewielki.

W przypadku tego badania szkoły otrzymają swoje łączne wyniki na tle innych szkół w kraju. Co roku będzie odtajnionych tylko po kilka zdań ze wszystkich badanych przedmiotów. Tak by pozostałe mogły być wykorzystywane w latach następnych, co umożliwi porównywanie wyników. (PAP)

dsr/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)