Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowe oblicze Galerii Sztuki Średniowiecznej w Muzeum Narodowym

0
Podziel się:

Najbogatszą kolekcję zbiorów sztuki średniowiecznej w Polsce - Galerię
Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie od 11 grudnia oglądać będzie można w nowej
oprawie. Eksponaty prezentowane będą w nowoczesnej aranżacji.

Najbogatszą kolekcję zbiorów sztuki średniowiecznej w Polsce - Galerię Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie od 11 grudnia oglądać będzie można w nowej oprawie. Eksponaty prezentowane będą w nowoczesnej aranżacji.

W Galerii Sztuki Średniowiecznej znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV-XVI w.), pochodzące z różnych regionów Polski. Ekspozycję uzupełniają eksponaty pochodzące z zachodniej Europy. Dzieła te pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów.

Wystawa została zaprojektowana tak, by pomóc zwiedzającym w zrozumieniu roli, jaką odgrywała sztuka w życiu religijnym średniowiecza. W galerii znalazły się ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary a także obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby, które służyły samotnej modlitwie

Wśród prezentowanych dzieł znalazły się m.in. krucyfiks "Chrystus Ukrzyżowany" z kościoła Bożego Ciała, wykonany ok. 1360 r., rzeźba "Maria tronująca z Dzieciątkiem" - tzw. "Madonna z Ołoboku" - pochodząca z Francji lub Niemiec z końca XII lub początku XIII w. Zwiedzający będą mieli okazję przyjrzeć się z bliska także "Ołtarzowi świętej Barbary" z 1447 r., obrazowi Nicolausa Obilmana "Modlitwa w Ogrójcu", datowanemu na 1466 r. czy "Poliptykowi Zwiastowania z jednorożcem" z ok. 1480 r.

Jak podkreślają organizatorzy wystawy - prezentacja tak różnorodnych dzieł pozwoli poznać niemal pełen obraz wielu dziedzin sztuki: malarstwa, rzeźby drewnianej, kamiennej i alabastrowej a także rzemiosła artystycznego. Bez podziału na techniki artystyczne, galeria przybliży widzowi średniowieczną kulturę wizualną.

"Na ekspozycji niemal wszystkie obiekty można obejść lub przynajmniej obejrzeć z tyłu. Ważne jest ukazanie materii dzieł, także ich rewersów, nie opracowanych i ujawniających surowe drewno bądź inny materiał" - powiedział Antoni Ziemba, kurator Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej Muzeum Narodowego, podczas wtorkowej konferencji prasowej.

"O sztuce średniowiecza trzeba opowiadać prosto, jednak nie w uproszczeniu. Trzeba odwoływać się do współczesności, podkreślać, że średniowiecze to epoka, w której nadal żyjemy - średniowiecznymi tworami są parlament, uniwersytety i miasta o uregulowanej urbanistyce. Kultura miasta potrzebowała sztuki. W naszej kolekcji +sztuka mieszczańska+ jest bogato reprezentowano. Jest to coś, co powstawało dla klasy średniej, która - choć jest to termin współczesny - kształtowała się właśnie w epoce średniowiecza" - podkreślił.

Aranżacja przestrzeni wystawienniczej powierzona została pracowni architektonicznej WWAA, nagrodzonej w 2010 r. za Pawilon Polski na Expo w Szanghaju. Dzięki rozwiązaniom konstrukcyjnym poliptyki skrzydłowe, jak "Poliptyk Grudziądzki" z ok. 1390 r., są dostępne do oglądania ze wszystkich stron, łącznie z rewersami skrzydeł, do tej pory niedostępnych dla oczu zwiedzających.

Istotną zmianą w przestrzeni galerii jest odsłonięcie okien z widokiem na dziedziniec muzeum i zniesienie podziałów wewnętrznych pomieszczeń. Nowy podział nawiązuje do zabytkowego kształtu sal, zaprojektowanych przez Tadeusza Tołwińskiego, twórcę modernistycznego gmachu MNW z 1938 r. Rozwiązania przestrzenne, wybrane przez architektów, tworzą minimalistyczną oprawę. Ważną rolę odrywa światło reflektorowe, które łączy się z naturalnym światłem zewnętrznym, eksponując złote zdobienia obrazów i rzeźb.

Program wydarzeń, związanych z otwarciem Galerii Sztuki Średniowiecznej obejmuje interaktywne warsztaty rodzinne, spotkania na wystawie i wykłady w Kinie MUZ z udziałem mediewistów a także koncerty muzyki dawnej. (PAP)

pj/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)