Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Obligacje infrastrukturalne BGK zadebiutowały na rynku Catalyst

0
Podziel się:

Dwie serie obligacje infrastrukturalnych wyemitowanych przez Bank
Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, o łącznej wartości ok. 2,6 mld zł,
zadebiutowały w poniedziałek na rynku obligacji Catalyst.

Dwie serie obligacje infrastrukturalnych wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, o łącznej wartości ok. 2,6 mld zł, zadebiutowały w poniedziałek na rynku obligacji Catalyst.

Do obrotu na Catalyst trafiły pięcioletnie obligacje o stałym oprocentowaniu 5,75 proc. i wartości 797,5 mln zł oraz dziewięcioletnie papiery o wartości 1,8 mld zł i stałym oprocentowaniu 6,25 proc. Przetargi na sprzedaż tych obligacji odbyły się 14 i 23 października.

Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień wskazał podczas konferencji prasowej na duże zainteresowanie inwestorów obligacjami infrastrukturalnymi. W sumie popyt na nie wyniósł 8 mld zł.

"Udało nam się stworzyć ofertę, którą rynek ocenił jako atrakcyjną i którą chciałby przyjąć. Dlatego z optymizmem patrzymy na plan pozyskania środków z emisji obligacji, który był szacowany na 7 mld 850 mln zł. Wierzymy, że uda nam się te pieniądze zgromadzić (...) sfinansują one inwestycje drogowe w roku 2009" - powiedział Stępień.

Wiceprezes BGK Robert Sochacki uważa, że dopuszczenie obligacji infrastrukturalnych do obrotu na rynku regulowanym jest bardzo ważnym elementem oferty. "Chodzi o to, by był rynek, na którym te obligacje będą obracane; aby nie były to prywatne emisje, które będą leżały w portfelach inwestorów" - mówił. Jego zdaniem wykształcenie się rynku wtórnego obligacji pozwoli zwiększyć atrakcyjność emisji i grono inwestorów zainteresowanych tymi papierami.

W rozmowie z PAP Sochacki powiedział, że główną zaletą dopuszczenia obligacji infrastrukturalnych do obrotu na Catalyst jest ich płynność.

Sochacki wyjaśnił, że obecnie rentowność obligacji infrastrukturalnych jest wyższa o 30-40 punktów bazowych od rentowności obligacji skarbowych o podobnej długości. "Mam nadzieję, że te pierwsze znaczące emisje pozwolą na to, aby ten rynek (Catalyst, istniejący od 30 września b.r. - PAP) dobrze się rozwinął, a wtórny obrót będzie na tyle atrakcyjny dla inwestorów, że pozwoli nam osiągać niższe spready (różnice w rentowności - PAP) w stosunku do obligacji skarbowych" - dodał.

Lipcowa nowelizacja ustawy o autostradach płatnych, o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim umożliwiła BGK emisję obligacji podobnych do obligacji skarbowych, a bankowi centralnemu prowadzenie przetargów w formule analogicznej dla takich papierów.

Obligacje infrastrukturalne BGK są objęte pełną gwarancją Skarbu Państwa, są sprzedawane na rynku pierwotnym na przetargach organizowanych przez NBP, w których mogą brać udział dealerzy skarbowych papierów wartościowych. Ich nabywcami na rynku wtórnym mogą być wszyscy inwestorzy. Są one dopuszczone są do obrotu na rynku regulowanym, a ich ewidencję prowadzi Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Program emisji obligacji BGK nadzorowany jest przez Ministerstwo Finansów.

Według BGK, całkowita wartość emisji w czwartym kwartale 2009 r. wyniesie maksymalnie 7,25 mld zł i uzależniona będzie od zapotrzebowania KFD i sytuacji rynkowej.

11 sierpnia 2009 r. przeprowadzona została pierwsza emisja obligacji BGK na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego o łącznej wartości nominalnej 600 mln zł. Sprzedaż odbyła się poprzez propozycję nabycia skierowaną do wybranych inwestorów, a emisję prowadził Bank Handlowy wspólnie z Domem Maklerskim Banku Handlowego.

Stępień, pytany przez PAP o przyszłoroczne plany emisji obligacji infrastrukturalnych powiedział, że w tej chwili trwa uzgadnianie planu finansowego pomiędzy BGK, MF i resortem infrastruktury.

Wyjaśnił, że plan ten określi podstawowe parametry inwestycji drogowych "na rok 2010 ze skutkami na lata 2011-2012". Dodał, że kwota będzie "pokaźna", ale konkretne wielkości pochodzące z poszczególnych źródeł finansowania (opłaty paliwowej, obligacji i kredytów) będą znane po 30 października. (PAP)

mmu/ pad/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)