Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Olsztyn: Hiszpanie nie dotrzymują terminów ws. budowy linii tramwajowych

0
Podziel się:

Hiszpańska firma FCC Construccion nie złożyła w terminie planów budowy linii
tramwajowych, które mają ułatwić dojazd do centrum miasta - poinformował PAP prezydent Olsztyna
Piotr Grzymowicz.

Hiszpańska firma FCC Construccion nie złożyła w terminie planów budowy linii tramwajowych, które mają ułatwić dojazd do centrum miasta - poinformował PAP prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

FCC Construccion do końca grudnia miała czas na złożenie w olsztyńskim ratuszu planów budowy linii tramwajowych długości 11 km, które mają połączyć "sypialniane" dzielnice miasta, głównie Jaroty, z centrum Olsztyna. Linia tramwajowa ma się rozdzielać w centrum miasta i poprowadzić na dworzec PKP i PKS oraz do miasteczka akademickiego w Kortowie.

"Nie złożono tych planów. Firma FCC wiedząc, że nie dotrzyma tego terminu aneksowała z nami umowę na ten termin i mają na to czas do końca marca. Natomiast my nie zamierzamy czekać z założonymi rękoma, do 14 stycznia oczekuję, że FCC przedstawi mi plan naprawczy, w tym listę podwykonawców, z którymi chce realizować nasz projekt" - powiedział w środę PAP Grzymowicz, który przyznał, że "współpraca z Hiszpanami pozostawia bardzo wiele do życzenia".

Grzymowicz przyznał także, że jeśli FCC nie przedstawi planu naprawczego lub będzie on niezadowalający, to wyśle do centrali FCC w Barcelonie list z prośbą o przyjazd "osób decyzyjnych z centrali" do Olsztyna, by na miejscu wspólnie ustalić dalszy plan działań.

Na razie Hiszpanie nie płacą olsztyńskim firmom, które na ich zlecenie przygotowywały plany budowy linii tramwajowych. "Wiem o tym, ale specjalnie mnie to nie dziwi. My jako miasto nie zapłaciliśmy im ani centa, bo w umowie zapisaliśmy, że płatności zaczniemy, gdy zostaną wykonane roboty za co najmniej 5 mln zł. Takich prac nie wykonano, więc może FCC nie ma pieniędzy na zapłacenie podwykonawcom, choć oczywiście tak być nie powinno" - powiedział PAP Grzymowicz.

Prezydent Olsztyna przyznał, że FCC prosiło, by miasto wypłaciło im mniej niż 5 mln zł za wykonane dotąd prace (umowa zawarta między stronami zezwala na to w szczególnych warunkach), ale miasto się na to nie zgodziło.

Na razie na zlecenie FCC pracują projektanci, ściągnięci do Olsztyna z innych miast Polski. Mimo to plany budowy nie trafiają do olsztyńskiego ratusza. Nie ukończono także pierwszego odcinka torowiska, które zaczęto budować na ul. Płoskiego.

"Miało to być zrobione do końca grudnia, ale jest tylko rozgrzebane i tyle" - przyznał Grzymowicz.

Hiszpańska firma FCC ma wykonać też m.in. prace w obecnej zajezdni MPK na ul. Kołobrzeskiej oraz wybudować długą na 1,1 km ulicę Obiegową, która ma odciążyć ulice prowadzące z sypialnianej dzielnicy Jaroty do centrum. Zakładano, że cała Obiegowa ma być gotowa w 2014 roku; szacowany koszt jej budowy to 16,2 mln zł.

Przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie linii tramwajowej oraz budowę ulicy Obiegowej, który w czerwcu 2011 roku wygrała hiszpańska firma FCC Construccion, to część większego projektu modernizacji olsztyńskiego systemu transportu publicznego. Projekt o łącznej wartości 426 mln zł obejmuje ponadto: zakup taboru tramwajowego za 120 mln zł od zwycięzcy przetargu firmy Solaris, zbudowanie bus-pasów (w realizacji) oraz wdrożenie tzw. inteligentnego systemu transportu. Będzie on obejmował m.in. wprowadzenie biletu elektronicznego i modernizację działania systemu świateł na skrzyżowaniach.

Projekt modernizacji olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach współfinansowanego ze środków unijnych programu Rozwój Polski Wschodniej. Tramwaje woziły pasażerów w Olsztynie do 1965 roku, teraz miasto postanowiło przywrócić ten środek transportu. Zakładano, że tramwaje powrócą do Olsztyna w połowie 2014 roku.

Do czasu nadania depeszy PAP nie uzyskała stanowiska FCC Construccion. (PAP)

jwo/ mki/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)