Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Piotr Cieplak reżyseruje "Nieskończoną historię" w Teatrze Powszechnym

0
Podziel się:

W warszawskim Teatrze Powszechnym trwają próby do spektaklu Piotra Cieplaka
"Nieskończona historia", powstałego na podstawie sztuki Artura Pałygi. Premiera odbędzie się 10
marca. "To opowieść o zderzeniu spraw trywialnych ze wzniosłymi" - mówi reżyser.

W warszawskim Teatrze Powszechnym trwają próby do spektaklu Piotra Cieplaka "Nieskończona historia", powstałego na podstawie sztuki Artura Pałygi. Premiera odbędzie się 10 marca. "To opowieść o zderzeniu spraw trywialnych ze wzniosłymi" - mówi reżyser.

We wtorek fragmenty przedstawienia pokazano dziennikarzom.

Spektakl jest opowieścią o jednym przedpołudniu z życia mieszkańców starej kamienicy w małym mieście - małych rytuałach dnia codziennego, pozornie nieznaczących przedmiotach, obsesjach zwykłych ludzi.

"Mam wrażenie, że za każdym razem robię to samo przedstawienie, o tych samych sprawach - o zderzeniu codzienności i jakiejś tajemniczej niecodzienności, wyjątkowości i czegoś banalnego, spraw trywialnych ze wzniosłymi. Bawię się tym w teatrze" - opowiadał dziennikarzom reżyser spektaklu Piotr Cieplak.

Kompletny tytuł przedstawienia to: "Nieskończona Historia. Oratorium na 30 Postaci, Chór, Orkiestrę i Sukę Azę".

"Poważnie traktuję pojawiające się w podtytule przedstawienia słowo +oratorium+. Współpraca z kompozytorem Janem Duszyńskim i styl tekstu Artura Pałygi sprawiły, że słowo oratorium jest adekwatne. Takiego spotkania, próby teatralnej tego typu jeszcze nie podejmowałem. Artur Pałyga rozpisał tę sztukę na przewodnika chóru i na jego solistów. Mam nadzieję, że Miron Białoszewski życzliwe nam kiwa głową z góry, bo pracując nad tym spektaklem przede wszystkim inspirowałem się jego +Teatrem Osobnym|+. Ośmieleni jego twórczością, pozwalamy sobie w naszym przedstawieniu na używanie wielu dźwiękopodobnych +brrr+, +cyk+ i +bum+" - opowiadał Cieplak.

Cieplak zwrócił uwagę, że jego aktorzy próbują stworzyć wyjątkowy "wewnętrzny język i wewnętrzną konwencję" przedstawienia.

"Mamy więc sceny wręcz musicalowe, ale też - ostentacyjnie sztuczne, hieratyczne, skrajnie sformalizowane. Ta formalność, narzucenie temu spektaklowi dyscypliny służy językowi autora sztuki, który czerpie z kolokwialności, codzienności, z języka - wydawałoby się - spisanego z dialogów na ulicy" - mówił Cieplak.

Autor sztuki Artur Pałyga pisząc tekst inspirował się kamienicą, w której sam kiedyś mieszkał w Bielsku-Białej.

"Wspólny mianownik, który łączy bohaterów tekstu - oprócz miejsca zamieszkania - to śmierć. Ktoś umiera w tej kamienicy i przez wszystkich nagle przechodzi podmuch tej śmierci. Oni wszyscy do tej pory żyli osobno, a śmierć zaczyna coś w nich uruchamiać, sprawia że zaczynają się sobą interesować. Śmierć jest czymś, co zaczyna ich łączyć" - powiedział PAP Pałyga.

Piotr Cieplak zwrócił uwagę, że - ponieważ śmierć dotyczy wszystkich, dzięki temu - jesteśmy do siebie w jakimś sensie podobni. "Oswajanie tematu śmierci, faktu, że umrzemy, szukanie odpowiedniego języka, aby o tym mówić lub próby ignorowania tego faktu, próby mierzenia się z nim - o tej mozaice, o różnych odcieniach śmierci i naszej postawie wobec niej opowiada to przedstawienie" - zwrócił uwagę.

Autorem scenografii jest Andrzej Witkowski, muzyki - Jan Duszyński.

W obsadzie przedstawienia znaleźli się: Eliza Borowska, Aleksandra Bożek, Elżbieta Kępińska, Maria Robaszkiewicz, Olga Sawicka, Karina Seweryn, Katarzyna Maria Zielińska, Mariusz Benoit, Cezary Kosiński, Andrzej Mastalerz, Michał Napiątek i Krzysztof Plewako-Szczerbiński. (PAP)

agz/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)