Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PIP: błędy projektowe, organizacyjne i wykonawcze przyczyną katastrofy budowlanej w Stróży

0
Podziel się:

Błędy projektowe, organizacyjne i wykonawcze
były przyczyną katastrofy wiaduktu nad budowanym odcinkiem
"zakopianki" w Stróży, w lipcu ubiegłego roku - poinformował w
czwartek okręgowy inspektor pracy w Krakowie Tadeusz Fic.

Błędy projektowe, organizacyjne i wykonawcze były przyczyną katastrofy wiaduktu nad budowanym odcinkiem "zakopianki" w Stróży, w lipcu ubiegłego roku - poinformował w czwartek okręgowy inspektor pracy w Krakowie Tadeusz Fic.

Katastrofa wydarzyła się 1 lipca 2006 r. W wyniku zawalenia się wiaduktu zginął 31-letni brygadzista, a spawacz został ranny.

Przyczyny katastrofy badała komisja, powołana przez Państwową Inspekcję Pracy. W czwartek podczas konferencji prasowej przedstawiono w Krakowie raport i wnioski z pracy komisji.

"Na każdym etapie inwestycji występowały nieprawidłowości. Z raportu wynika, iż przyczyną katastrofy były błędy projektowe, organizacyjne i wykonawcze" - powiedział Fic. Zdaniem komisji, do katastrofy przyczyniło się też szybkie tempo robót, spowodowane opóźnieniami w inwestycji, oraz brak reakcji na pierwsze stwierdzone nieprawidłowości.

W wyniku prac komisji Okręgowy Inspektorat Pracy skierował do prokuratury pięć wniosków o wszczęcie postępowania karnego. Dotyczą one projektanta tymczasowych podpór montażowych (sporządził wadliwy projekt), dyrektora kontraktu (przyjął niewłaściwy projekt organizacji montażu, nie zapewnił właściwego nadzoru), kierownika robót (nieprawidłowe przygotowanie podłoża, błędy w montażu, równoczesne prowadzenie innych prac budowlanych), inspektora nadzoru (niewłaściwy nadzór) i dyrektora generalnego (zatrudnił do prac montażowych pracowników niewykwalifikowanych, nie zapewnił instrukcji bezpiecznego wykonywania prac).

W celu zapewnienia przestrzegania przepisów bhp, Okręgowy Inspektor Pracy objął stałym nadzorem przebudowę drogi krajowej nr 7 Kraków - Chyżne na drogę ekspresową nr S7 - poinformowano podczas konferencji.

Ustalenia OIP pokrywają się z ustaleniami Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Krakowie oraz krakowskiej prokuratury, która w połowie stycznia zarzuciła pięciu osobom nieumyślne sprowadzenie katastrofy budowlanej, w której zginął 31- letni brygadzista. Śledztwo w tej sprawie prawdopodobnie zakończy się w marcu.

Przetarg na budowę odcinka "zakopianki" - od Myślenic do granicy gmin Pcim i Lubień - wygrała portugalska firma Mota-Engil.(PAP)

hp/ pz/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)