Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PLK odnawiają magistralę kolejową Kalety-Kluczbork

0
Podziel się:

Rozpoczął się remont magistrali kolejowej z Górnego Śląska nad morze, na
odcinku Kalety-Kluczbork - podały we wtorek PKP PLK. To jeden z tzw. projektów rewitalizacyjnych,
mających zarazem zwiększać słabą wcześniej absorpcję unijnych środków na kolei.

Rozpoczął się remont magistrali kolejowej z Górnego Śląska nad morze, na odcinku Kalety-Kluczbork - podały we wtorek PKP PLK. To jeden z tzw. projektów rewitalizacyjnych, mających zarazem zwiększać słabą wcześniej absorpcję unijnych środków na kolei.

Blisko 70-kilometrowa trasa Kalety-Kluczbork to odcinek linii kolejowej nr 143 i ważny kierunek wywozu towarów z Górnego Śląska w kierunku Poznania i dalej, do Szczecina. Na co dzień jeżdżą też tamtędy pociągi pasażerskie m.in. między Katowicami i Poznaniem, przez Ostrów Wielkopolski.

Rewitalizacje polegają na odtworzeniu pierwotnego stanu linii kolejowej. Efektem prac ma być podwyższenie bezpieczeństwa ruchu, przywrócenie parametrów linii, a także likwidacja ograniczeń prędkości - przywracana jest jazda pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, a towarowych - do 100 km/h.

Jak poinformował PAP Maciej Dutkiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych, rozpoczynające się prace będą prowadzone na szlakach Bąków-Kluczbork oraz Sowczyce-Olesno.

W ramach rewitalizacji wymieniane tam będą nawierzchnia torowa i rozjazdy, wzmacniane podtorze i odbudowywane rowy odwadniające. Wyremontowanych zostanie 8 przejazdów kolejowo-drogowych, 4 mosty, 6 przepustów i 3 wiadukty. "Chodzi o osiągnięcie jednolitego standardu jakości na rewitalizowanych odcinkach" - zaznaczył Dutkiewicz.

Prace powinny zakończyć się do połowy października 2013 r. Ich wykonawcą będzie konsorcjum firm: Torpol (spółka zależna Polimeksu-Mostostalu), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Pozbud T&R. Wartość podpisanej z konsorcjum umowy to prawie 298,8 mln zł netto.

"Inwestycja zostanie uzupełniona przez kolejną rewitalizację planowaną na trasie Kluczbork-Ostrzeszów i na odcinku Bytom Północ-Tarnowskie Góry oraz Kalety-Strzebiń" - dodał Dutkiewicz.

Tzw. rewitalizacje są prostsze, niż czasochłonne i drogie modernizacje. Te ostatnie zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie - ze skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają natomiast odtworzenie pierwotnych parametrów linii, czyli np. prędkości maksymalnej czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej.

Prowadzone są starania, by projekt "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 143 na odcinku Kalety-Kluczbork" uzyskał unijne finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inne duże rewitalizacje, które mają być finansowane z tego źródła, obejmują m.in.: linię nr 18 Kutno-Piła na odcinku Toruń-Bydgoszcz, linię nr 1 na odcinku Koluszki-Częstochowa, linię nr 61 i fragment linii nr 700 na odcinku Częstochowa-Fosowskie, linię nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka-Opole Proszowice, linię 353 na odcinku Inowrocław-Jabłonowo Pomorskie (bez fragmentu w Toruniu) oraz linie 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie-Dąbrowa Górnicza, Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa.(PAP)

mtb/ mki/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)