Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Po włoskim wecie umowa handlowa UE-Korea Płd. trafi na szczyt UE

0
Podziel się

W trosce o swoich producentów samochodów Włochy podtrzymały w poniedziałek
zastrzeżenia do umowy o wolnym handlu (FTA) UE-Korea Południowa, co blokuje jej podpisanie i
wejście w życie. Impas spróbują przezwyciężyć przywódcy na czwartkowym szczycie w Brukseli.

bEiPMRyt

W trosce o swoich producentów samochodów Włochy podtrzymały w poniedziałek zastrzeżenia do umowy o wolnym handlu (FTA) UE-Korea Południowa, co blokuje jej podpisanie i wejście w życie. Impas spróbują przezwyciężyć przywódcy na czwartkowym szczycie w Brukseli.

"Wiele ustępstw zostało zrobionych, zwłaszcza pod adresem naszych włoskich kolegów" - powiedział w poniedziałek po spotkaniu ministrów ds. europejskich minister stanu w niemieckim MSZ Werner Hoyer. To jednak nie wystarczyło, by Włosi ustąpili, i - jak relacjonowali unijni dyplomaci - przenieśli dyskusję na najbliższy, czwartkowy szczyt szefów państw i rządów w Brukseli.

Umowa z Koreą, która jest największym negocjowanym do tej pory porozumieniem między UE a krajem trzecim, została parafowana blisko rok temu. Komisja Europejska szacuje, że przyniesie ona korzyści wynoszące około 19 mld euro rocznie w formie nowej wymiany handlowej. FTA przewiduje całkowite zniesienie ceł między obiema gospodarkami oraz usunięcie wielu - wysokich do tej pory - barier pozataryfowych.

bEiPMRyv

Zastrzeżenia Włoch budzi zniesienie 10-procentowego cła na samochody. Włoski FIAT bardzo mocno lobbował za ochroną unijnego rynku przed importem aut marki Kia czy Hyundai po atrakcyjnych cenach z części pochodzących z Chin. Włochy domagają się większej ochrony rodzimej produkcji albo odsunięcia wejścia umowy w życie co najmniej do 1 lipca 2011 roku, by przygotować się na wzmożony import aut z Korei.

KE wciąż ma nadzieję, że Włochy dadzą się przekonać i do podpisania umowy dojdzie najpóźniej 6 października, czyli przy okazji szczytu UE-Korea Płd. w Brukseli. Oznacza to pewne opóźnienie w stosunku do pierwotnego kalendarza - porozumienie miało bowiem zacząć obowiązywać w drugiej połowie bieżącego roku.

W negocjacjach Polska domagała się, by umowa z Koreą Płd. weszła w życie równocześnie z rozporządzeniem o środkach ochronnych. Zezwala ono na wprowadzenie ceł ochronnych w UE, jeśli rzeczywiście import koreańskich aut gwałtownie wzrośnie. Takie stanowisko uzgodnili już wcześniej ambasadorowie "27" w Brukseli. Zatem od ostatecznego przyjęcia tego aktu prawnego uzależniona jest teraz data wejścia w życie FTA - o ile oczywiście Włochy dadzą dla niego ostatecznie zielone światło. Wcześniej zarówno umowę, jak i rozporządzenie musi jeszcze przyjąć Parlament Europejski.

Michał Kot (PAP)

bEiPMRyB

kot/ icz/ mc/

bEiPMRyW
wiadomości
pap
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)