Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polskie LNG: terminal w Świnoujsciu ważny dla rozwoju całego regionu

0
Podziel się:

Potencjał, stworzony przez terminal LNG w Świnoujściu może się przyczynić
do rozwoju całego regionu - ocenia prezes spółki Polskie LNG Rafał Wardziński. Spółka podkreśla, że
budowa terminala w ostatnim czasie przyspieszyła.

Potencjał, stworzony przez terminal LNG w Świnoujściu może się przyczynić do rozwoju całego regionu - ocenia prezes spółki Polskie LNG Rafał Wardziński. Spółka podkreśla, że budowa terminala w ostatnim czasie przyspieszyła.

"Najbliższe półtora roku będzie kluczowym okresem w rozwoju Polskiego LNG. Terminal w Świnoujściu, umożliwiający wprowadzenie na rynek dużych wolumenów gazu ziemnego zostanie ukończony i rozpocznie się przejście do fazy jego eksploatacji" - powiedział PAP Wardziński podczas Polskiego Kongresu Gospodarczego, zorganizowanego przez Pracodawców RP w Warszawie.

"Stworzony w ten sposób potencjał będzie wykorzystywany nie tylko na rynku krajowym, ale może się także przyczynić do rozwoju państw regionu Morza Bałtyckiego oraz państw Europy Środkowo-Wschodniej" - podkreślił prezes Polskiego LNG.

Wardziński wskazał, że Polska uzyska dostęp do globalnego rynku LNG, co wpłynie na poprawę pozycji w procesie negocjacji dostaw gazu ziemnego w przyszłości oraz zwiększy liczbę źródeł, z których możliwy będzie import surowca.

"Dostęp do globalnego rynku gazu może przełożyć się zatem na spadek cen gazu ziemnego dla odbiorców końcowych oraz poprawę płynności hurtowego rynku gazu w Polsce" - zaznaczył.

Spółka podkreśla, że plany rozbudowy polskiego systemu gazowego i budowy interkonektorów zbiegają się w czasie z pierwszymi latami działalności terminala (2014-2016).

Według Polskiego LNG, działanie terminala - dzięki możliwości przesyłania zregazyfikowanego surowca w trzech kluczowych kierunkach: do krajów bałtyckich, w ramach korytarza Północ - Południe w kierunku Czech i Słowacji, a także do krajów skandynawskich jak Dania czy Szwecja. Tym samym Polska będzie mogła przyczynić się do dywersyfikacji dostaw gazu do innych państw UE w regionie i odgrywać bardziej aktywną rolę na regionalnym rynku gazu.

Spółka podkreśla, że budowa gazoportu ostatnio przyspieszyła m.in. w wyniku zaangażowania nowych podwykonawców. Według informacji Polskiego LNG w marcu 2013 r. odnotowano rekordowy wzrost zaawansowania całego projektu o 6,2 punktów procentowych, w rezultacie inwestycja jest już zrealizowana w 53,7 proc. 10 kwietnia br. na placu budowy pracowało 964 pracowników.

"Prace częściowo spowolnione zeszłorocznymi problemami branży budowlanej, w tym m.in. na obszarze budynków, są prowadzone obecnie bez przeszkód" - podkreślił rzecznik Polskiego LNG Maciej Mazur

Jak poinformowała spółka, najbardziej istotne wydarzenia ostatnich miesięcy na placu budowy to prace związane z betonowaniem kopuł obu zbiorników LNG. Zakończono betonowanie pierwszej warstwy, obecnie trwa betonowanie drugiej, finalnej powłoki kopuł. W tym samym czasie wewnątrz obu zbiorników prowadzone są prace montażowe i spawalnicze.

Równolegle zakończono m.in. betonowanie ostatnich elementów żelbetowych wszystkich pięciu basenów SCV. Technologia ta polega na zmianie stanu skupienia LNG w systemie rur zanurzonych w podgrzewanej wodzie. W części morskiej terminalu kontynuowany był montaż stalowej konstrukcji pomostu wokół ramion rozładowczych, zakończono także montaż konstrukcji wsporczych pod trasy kablowe.

Polskie LNG S.A. jest spółką celową powołaną do budowy terminalu LNG w Świnoujściu, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (ang. LNG - Liquefied Natural Gas) dostarczanego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Powstający w Świnoujściu Terminal LNG jest pierwszym tego typu projektem w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestycja została uznana przez rząd za strategiczną dla polskiej gospodarki.(PAP)

wkr/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)