Pracownicy Polskiego Radia nie mogą uczestniczyć w pracy komitetów wyborczych w żadnej formie - odpłatnej jak i nieodpłatnej, a osoby ubiegające się o mandat posła lub senatora zobowiązane są do wzięcia urlopu - to niektóre zalecenia, jakie uchwalił w czwartek zarząd Polskiego Radia w związku z kampanią wyborczą.
"Zarząd zobowiązał dziennikarzy do rzetelnego, bezstronnego i z zachowaniem zasady równości informowania o przygotowaniach do wyborów oraz o komitetach wyborczych i kandydatach na posłów i senatorów, ich dotychczasowej działalności publicznej, zapleczu politycznym oraz programach wyborczych" - oświadczyło Polskie Radio w przesłanym PAP komunikacie.
Zarząd PR zalecił ponadto, by w trakcie trwania kampanii wyborczej "poza audycjami związanymi z problematyką wyborczą nie eksponować bez uzasadnienia kandydatów do Sejmu i Senatu, a także innych osób publicznych bezpośrednio zaangażowanych w kampanię wyborczą, wykluczyć możliwość stwarzania wrażenia faworyzowania jakiejkolwiek osoby spośród kandydatów lub któregokolwiek ugrupowania politycznego, wykluczyć jakąkolwiek formę kryptoreklamy o charakterze politycznym związaną z wyborami".
Przy podawaniu wyników badań opinii społecznej należy natomiast "unikać podawania ich jako informacji o faktach bądź jako odzwierciedlenia intencji wyborców".
"Jednocześnie informuję, że w działalności programowej Polskiego Radia w okresie kampanii wyborczej głównym celem jest zachęcenie Słuchaczy do udziału w wyborach" - podkreślił rzecznik Polskiego radia Tadeusz Fredro-Boniecki.
Radio przypomina też, że Komitety wyborcze, które zarejestrują listy kandydatów w ponad połowie okręgów wyborczych uzyskują prawo do nieodpłatnej emisji audycji wyborczych w PR (w kampanii do Sejmu - łącznie 30 godzin, w kampanii do Senatu - łącznie 10 godzin). Audycje komitetów wyborczych emitowane będą w czterech ogólnopolskich programach PR SA i w Programie dla Zagranicy w dniach od 8 do 19 października br.
"Niezależnie od czasu przyznanego na bezpłatne rozpowszechnianie audycji wyborczych każdy komitet wyborczy może od dnia rozpoczęcia kampanii odpłatnie rozpowszechniać audycje wyborcze" - przypomina PR. (PAP)
js/ malk/ rad