Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polskie szkoły w europejskim programie edukacyjnym eTwinning

0
Podziel się:

Polskie dzieci i młodzież zyskują większe szanse na podjęcie studiów za
granicą i znalezienie pracy w innych krajach Unii Europejskiej - to niektóre ze skutków udziału w
programie dla szkół eTwinning - przekonywano w piątek na poświęconej mu konferencji w Warszawie.

Polskie dzieci i młodzież zyskują większe szanse na podjęcie studiów za granicą i znalezienie pracy w innych krajach Unii Europejskiej - to niektóre ze skutków udziału w programie dla szkół eTwinning - przekonywano w piątek na poświęconej mu konferencji w Warszawie.

Konferencję, w której udział wzięło ok. 150 osób, m.in. nauczyciele z całej Polski i przedstawiciele kuratoriów oświaty, zorganizowały Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Narodowe Biuro Kontaktowe eTwinning.

W unijnym programie edukacyjnym uczestniczy już ok. 14 tys. polskich nauczycieli i ok. 9 tys. szkół. Chcemy zachęcić do udziału kolejnych nauczycieli i uczniów - mówiła o eTwinning koordynatorka tego programu w Polsce, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

"Dzieci i młodzież doskonalą swoją znajomość języków obcych, poznają inne kraje i kultury, przyzwyczajają się do pracy zespołowej. Uczą się również tego, jak w procesie kształcenia biegle posługiwać się narzędziami ICT, czyli technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Chodzi np. o komunikowanie się z uczniami z innych krajów przy pomocy czatów i skype'a, a także o udział w wideokonferencjach" - wymieniała koordynatorka programu.

"Udział w tym programie jest ponadto szansą dla uczniów na przeżycie ciekawej przygody i nawiązanie znajomości z rówieśnikami z innych krajów" - dodała Gierzyńska-Kierwińska.

Międzynarodowy program eTwinning zainaugurowała w 2005 r. Komisja Europejska. Program skierowany jest do nauczycieli wszystkich przedmiotów oraz do dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 19 lat, czyli przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Mogą brać w nim udział szkoły z wszystkich krajów UE. Do programu dołączyły też m.in. Norwegia, Turcja i Szwajcaria.

W ramach projektu działają specjalne strony internetowe (np. www.etwinning.net oraz www.etwinning.pl), na których znaleźć można informacje o szkołach uczestniczących w programie i dane kontaktowe do koordynatorów programu. Aby zarejestrować szkołę do programu, należy wypełnić formularz dostępny na stronie www.etwinning.net

Celem przedsięwzięcia jest promowanie szkolnej współpracy w Europie, która będzie przebiegać przy użyciu technologii ICT. "Nauczyciele z Polski znajdują dla własnej szkoły szkołę partnerską z innego kraju, a następnie włączają swoich uczniów do międzynarodowego projektu edukacyjnego. Uczniowie z różnych krajów współpracują ze sobą na odległość, razem pracują nad materiałami, wzajemnie zadają sobie pytania i wyznaczają zadania, komunikując się np. przez skype'a" - opowiadała Gierzyńska-Kierwińska.

W program zaangażowało się już prawie 140 tys. osób z 90 tys. szkół z Europy; w ramach programu realizowanych jest ok. 30 tys. projektów edukacyjnych - poinformowano na konferencji.

W Polsce do programu zaangażował się np., razem z uczniami, dyrektor Gimnazjum nr 6 w Zespole Szkół w Zawierciu Andrzej Wilk. W 2010 r. uczniowie z tego gimnazjum zaangażowali się w międzynarodowy projekt, realizowany w języku angielskim, ze szkołami partnerskimi z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Niemiec. Wśród celów wymieniono: naukę dobrego wychowania i savoir-vivre'u obowiązujących w różnych krajach europejskich oraz rozwijanie postaw szacunku dla odmiennych kultur, tradycji, religii.

Uczniowie stworzyli m.in. komiks, przedstawiający przygody fikcyjnego bohatera o imieniu Willy. "Willy odwiedza nasze kraje, przebywa w domach rodzinnych naszych uczniów i musi dostosować się do zasad obowiązujących w każdym z nich" - czytamy w opisie projektu.

"Willy nie zachowuje się właściwie - nie używa zwrotów grzecznościowych, ignoruje ludzi, pije alkohol itp., a nasi uczniowie pomagają mu poprawić jego zachowanie poprzez wpajanie mu norm społecznych i zasad savoir-vivre'u. (...) Dzięki pracy nad projektem poznaliśmy, a następnie porównaliśmy, zasady dobrego wychowania obowiązujące w krajach szkół partnerskich, wiemy np., jak zachować się przy stole, a także w restauracji polskiej, hiszpańskiej, niemieckiej czy angielskiej; znamy formy grzecznościowe, powitania, pożegnania" - napisali uczniowie. (PAP)

jp/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)