Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prof. Verganti: innowacja buduje przewagę przedsiębiorstw

0
Podziel się:

O potrzebie innowacji w działalności firm mówił w czwartek w Poznaniu
specjalista od zarządzania innowacjami na Politecnico di Milano (Politechnice Mediolańskiej) prof.
Roberto Verganti.

O potrzebie innowacji w działalności firm mówił w czwartek w Poznaniu specjalista od zarządzania innowacjami na Politecnico di Milano (Politechnice Mediolańskiej) prof. Roberto Verganti.

Gość z Włoch uważa, że innowacja jest siłą napędową konkurencji. Tworzy korzyści, zapewnia wzrost, kształtuje tożsamość marki i stanowi strategiczne zasoby każdej firmy.

"Przedsiębiorstwa, które oparły swój sukces na innowacjach, potrafią przetrwać w gospodarczo niestabilnych czasach, ponieważ innowacje kreują nowe rynki" - powiedział podczas wykładu w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa prof. Verganti. Jego zdaniem, najbardziej pożądana jest innowacja radykalna, która związana jest z nadawaniem nowych znaczeń produkowanym przedmiotom.

"W tradycyjnej technologicznej innowacji wymyśla się coraz lepsze, bardziej sprawne przedmioty, jednak dopiero znalezienie dla nich nowego znaczenia powoduje uzyskanie znaczącej przewagi nad konkurencją" - tłumaczył Verganti.

Naukowiec wspomniał o sukcesie rynkowym firmy Nintendo, która - mimo że jej konsola do gier miała słabsze osiągnięcia techniczne - to dzięki wprowadzeniu mechanizmów interaktywności, tzn. możliwości wykorzystywania elementów konsoli do np. gry w tenisa przy pomocy ruchów ręki, a nie tylko joysticka, spowodowała, że firma ta sprzedawała swego czasu najwięcej konsoli.

Jako inny przykład podał wyciskacz do soku firmy Alessi, który doprowadził do tego, że urządzenia kuchenne zyskały wymiar dzieła sztuki, przedmiotu, który chce mieć każdy i go nie wyrzuci po krótkim czasie użytkowania. "I to nadanie nowego znaczenia dotychczasowym produktom jest radykalną innowacją" - przekonywał słuchaczy prof. Verganti.

Według niego, prawdziwie innowacyjnych produktów nie da się stworzyć na podstawie badań rynkowych. "Przecież klient nie wie, że może chcieć czegoś innowacyjnego. Nikt nie przyjdzie do naszej firmy i nie powie: +Zróbcie mi iPhone'a czy interaktywną konsolę+, bo o tym konsumenci nie wiedzą, to musi wymyślić firma i dać klientom" - powiedział Verganti.

Według włoskiego menedżera, także design - czyli projektowanie ładnych użytkowych przedmiotów - nie jest w tej chwili innowacją. "Teraz wszyscy producenci lamp robią ładne lampy i korzystają z usług projektantów. Na rynku wygrywają te firmy, które nie sprzedają lamp, tylko nastrój i dobre samopoczucie, jakie daje oświetlenie" - powiedział Verganti.

Według najnowszych badań przytoczonych przez wykładowcę, w firmach innowacyjnych najważniejsze nie są badania rynku, tylko interpretatorzy, którzy analizują i przewidują, czego w przyszłości będą potrzebować konsumenci.

"Szef firmy Apple, przedstawiając swoje najnowsze pomysły podczas specjalnych spotkań mówi klientom, dlaczego właśnie jego produktu potrzebują. Korzysta on z informacji od interpretatorów, którymi mogą być projektanci, naukowcy, dostawcy, pośrednicy czy artyści. I właśnie odpowiednio dobrana grupa interpretatorów stanowi o sile innowacyjności firmy" - zaznaczył Verganti.

Prof. Roberto Verganti wykłada w Szkole Zarządzania i Szkole Designu Politechniki Mediolańskiej, jest dyrektorem MaDe In Lab - laboratorium zaawansowanego kształcenia w zakresie zarządzania designem i innowacjami, profesorem wizytującym Copenhagen Business School, członkiem kolegium redakcyjnego "Journal of Product Innovation Management" i rady doradczej Design Management Institute. Na przestrzeni ponad dwudziestu lat śledził rozwój innowacji w ponad 100 przedsiębiorstwach, począwszy od wielkich rynkowych graczy, takich jak Microsoft i Vodafone, a skończywszy na małych i dynamicznych firmach, takich jak Alessi i Nintendo.

Wyniki przeprowadzonych przez niego badań ukazywały się w wielu czasopismach, w tym w "Management Science" i "Harvard Business Review".

Za badania w zakresie zarządzania designem we Włoszech otrzymał Compasso d'Oro - najbardziej prestiżową nagrodę w dziedzinie designu we Włoszech. Jest założycielem i prezesem PROject Science - instytutu doradczego dla biznesu w zakresie rozwijania innowacji strategicznych. Występował w roli doradcy wielu instytucji, władz szczebla rządowego i samorządowego przy kształtowaniu polityki związanej z designem i innowacją.

Poznański wykład zorganizowany został przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Projekt współfinansowany był ze Środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.(PAP)

kpr/ hes/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)