# W całym tekście zamiast: "firmy farmaceutyczne" powinni być "branża wyrobów medycznych" #
17.03. Warszawa (PAP) - Przeprowadzenie 60 warsztatów dla lekarzy i przedstawicieli branży wyrobów medycznych z zakresu współpracy etycznej planowane jest przez Izbę Gospodarczą Wyrobów Medycznych POLMED i Naczelną Radę Lekarską. W środę w Warszawie zainaugurowano projekt, który potrwa cztery lata.
Inauguracja odbyła się w Fundacji im. Stefana Batorego. Celem projektu - jak powiedział dyrektor generalny Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED Witold Włodarczyk - jest stworzenie sieci ekspertów, odpowiedzialnych za tworzenie tzw. rzeczników ds. etyki.
Mają oni pełnić funkcję doradców w szpitalach. W trakcie szkoleń organizowane będą zajęcia teoretyczne, a także wymieniane poglądy między lekarzami a przedstawicielami firm branży wyrobów medycznych.
Jak powiedział Włodarczyk, gdy lekarz będzie miał wątpliwości, będzie mógł się zwrócić do rzecznika, który oceni, czy dana propozycja firmy nie narusza ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz standardów etycznych.
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Konstanty Radziwiłł zaznaczył, że kontakty lekarzy z branżą wyrobów medycznych są nieuchronne. Jednak przed podjęciem rozmowy lekarze - w jego ocenie - powinni sobie zadać pytania, w jakim celu przedstawiciel branży wyrobów medycznych chce utrzymać z nimi kontakt.
W Stanach Zjednoczonych - jak powiedział - opracowano pięć takich pytań, jakie powinni zadać sobie lekarze: w jakim celu przedstawiciel branży wyrobów medycznych chce utrzymać z nimi kontakt, co sądziliby o nim pacjenci, jakby się czuł, gdyby jego kontakty zostały ujawnione medialnie, jak tę informację przyjęliby koledzy oraz co by zrobił, gdyby jego lekarz miał podobne kontakty z przedstawicielem firm branży wyrobów medycznych.
Radziwiłł zaznaczył, że problem kontaktu lekarzy z branżą wyrobów medycznych jest problemem narastającym, co jest związane z rozwojem przemysłu medycznego. Lekarze są konsultowani przez firmy tej branży na wszystkich etapach przygotowywania produktu. Dotyczy to zarówno badania, wprowadzania do użycia danego produktu, a także później, przy jego testowaniu i użyciu.
Z kolei Włodarczyk powiedział, że Ogólnopolska Izba Gospodarcza Wyrobów Medycznych POLMED przygotowała własny kodeks etyki marketingowej. Zdaniem Włodarczyka, lekarz aby uznać jego zachowanie za etyczne nie powinien m.in. przyjmować drogich prezentów.
W ramach projektu przeszkolonych ma zostać około 1,2 tys. osób. (PAP)
edom/ itm/