Przegląd wiadomości ze spółek, piątek 2 października, godz. 15
ARCTIC PAPER
Maksymalna cena za akcję Arctic Paper w publicznej ofercie wyniesie 19 zł dla inwestorów indywidualnych. Zapisy będą przyjmowane w dniach 5-12 października (dla inwestorów indywidualnych) oraz 13-14 października (dla inwestorów instytucjonalnych).
Ustalenie ceny akcji dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych nastąpi 12 października. Od 2 do 12 października zostanie przeprowadzony book-building.
Oferta obejmuje 10.850.000 akcji, z czego 8.100.000 to akcje nowoemitowane, serii C, a 2.750.000 to istniejące akcje serii B.
Liczba akcji, która zostanie zaoferowana inwestorom indywidualnym, stanowić będzie 15 proc. wszystkich oferowanych akcji.
Jak podano w prospekcie, cena papierów dla inwestorów indywidualnych nie będzie wyższa od ceny maksymalnej, ustalonej na 19 zł. Z kolei cena akcji dla instytucji będzie mogła być wyższa od ceny dla inwestorów indywidualnych.
Wpływy brutto z emisji akcji serii C (nowoemitowanych) wyniosą 153,9 mln zł, a netto 143,7 mln zł.
Około 122 mln zł zostanie wydane na spłatę kredytu pomostowego udzielonego przez PKO BP, a 21,7 mln zł na częściowe sfinansowanie potencjalnego przejęcia w branży.
"W szczególności jednym z podmiotów, którego przejęcie rozważamy, jest papiernia produkująca papier powlekany z siedzibą Grycksbo (Szwecja)" - podano w prospekcie. Moce produkcyjne tej papierni wynoszą ok. 265.000 ton rocznie.
Zarząd rozważa też inne możliwości potencjalnych przejęć. Na razie Arctic Paper nie jest w stanie określić terminu, w jakim mogłoby dojść do przejęcia.
W 2008 roku zysk netto grupy Arctic Paper wyniósł 50,3 mln zł wobec 57,2 mln zł w 2007 roku. Zysk operacyjny wyniósł 66,2 mln zł wobec 54,4 mln zł rok wcześniej. Z kolei przychody wyniosły 1,27 mld zł wobec 1,24 mld zł w 2007 roku.
Po pierwszym półroczu tego roku skonsolidowany zysk netto Arctic Paper wyniósł 69,3 mln zł, zysk operacyjny 99,2 mln zł, a przychody 922,1 mln zł.
Począwszy od 2010 roku zarząd spółki zamierza rekomendować corocznie walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy wypłatę dywidendy w wysokości od 25 do 50 proc. skonsolidowanego zysku netto grupy za dany rok obrotowy, z wyłączeniem sytuacji, gdyby spółka miała duże potrzeby inwestycyjne.
Grupa Arctic Paper ma zakłady w Kostrzynie, Munkedal w Szwecji i Mochenwagen w Niemczech; produkuje 540 tys. ton papieru rocznie. W ciągu 2-3 lat produkcja ma wzrosnąć do 600 tys. ton.
GTC, CINEMA CITY
Wybudowana kosztem 140 mln euro Galeria Jurajska ma być w sobotę otwarta w Częstochowie. Inwestorem jest działająca na 10 rynkach Europy środkowej i wschodniej firma Globe Trade Centre (GTC). W obiekcie jest ok. 200 sklepów i punktów usługowych.
Galeria Jurajska jest trzecią inwestycją prowadzoną przez GTC w sektorze centrów handlowo-rozrywkowych w Polsce i pierwszym tej skali obiektem w Częstochowie. GTC zbudowała też Galerię Mokotów w Warszawie i Galerię Kazimierz w Krakowie.
Częstochowska inwestycja trwała od lutego zeszłego roku. Galeria powstała w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 1, łączącej północ i południe Polski. Powierzchnia handlowo-rozrywkowa obiektu to prawie 50 tys. m kw.
Firma GTC powstała w 1994 r. w Warszawie. Działa w Polsce, na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Serbii, Chorwacji, Bułgarii, na Słowacji, Ukrainie i w Rosji. Inwestuje w centra handlowo-rozrywkowe, biura i mieszkania.
W częstochowskiej galerii mieści się drugi w Częstochowie i 27. w Polsce multipleks Cinema City, z którego jednocześnie korzystać może ponad 1,3 tys. widzów. W sumie w 27 multipleksach Cinema City w 17 miastach Polski jest 296 sal kinowych. Na listopad zaplanowano otwarcie pierwszego w Polsce gigapleksu Cinema City Bonarka w Krakowie.
Cinema City International jest największym operatorem kin wielosalowych w Europie środkowo-wschodniej i w Izraelu. W tej sieci działa 66 multipleksów z 609 ekranami, łącznie jest 119 tys. miejsc. W budowie jest ponad 466 ekranów w 44 multipleksach. W 2008 r. firma miała 189,1 mln euro przychodów i 17,7 mln euro zysku netto. W grupie Cinema City pracuje ponad 3 tys. osób w sześciu krajach.
LOTOS ASFALT
Ponad 500 tys. ton asfaltów różnych zastosowań sprzedała Lotos Asfalt, spółka z Grupy Lotos w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku. Produkty w większości trafiły na rynek krajowy - poinformował w piątek rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.
"Jeszcze za wcześnie na podsumowanie, ale spodziewamy się nie tylko utrzymania sprzedaży na ubiegłorocznym poziomie, ale nawet jej przekroczenia. W ciągu kolejnych dwóch lat, spółka chce zwiększyć zdolności wytwórcze do poziomu 1,3 mln ton asfaltów rocznie" - powiedział prezes Lotos Asfalt Leszek Stokłosa.
W 2008 roku Lotos sprzedał prawie 840 tys. ton asfaltów, w tym 136 tys. ton najwyższej jakości asfaltów modyfikowanych.
"Ten rok jest zaskakujący. Biorąc pod uwagę informacje o kryzysie i stagnacji gospodarczej można było się spodziewać pewnych ograniczeń inwestycyjnych w drogownictwie. Tymczasem jest wręcz odwrotnie, już dziś widzimy ogrom środków, jaki został skierowany na rozwój infrastruktury drogowej, nie tylko zresztą w Polsce" - dodał wiceprezes spółki Marek Skalski.
Z wstępnych analiz wynika, że łączna wielkość polskiego rynku asfaltów w 2009 r. nieznacznie się zwiększy w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy to wyniosła 1,3-1,4 mln ton.
Spółka Lotos Asfalt powstała w 2004 r. Dysponuje trzema ośrodkami produkcyjnymi - w Gdańsku, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Do klientów w Polsce i Europie trafiają produkowane w nich asfalty drogowe, asfalty przemysłowe, emulsje i specyfiki asfaltowe. (PAP)
morb/ mab/ ana/ pam/ szf/ pad/ je/