Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, środa godz. 15

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 14 marca godz. 15

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 14 marca godz. 15

APLISENS

Grupa Aplisens ocenia prognozę zysku netto spółki na poziomie 12,4 mln zł w 2012 roku wydaną przez Trigon DM jako konserwatywną, prognozę przychodów w wysokości 76,7 mln zł, jako dobrą - poinformował podczas konferencji prasowej prezes spółki, Adam Żurawski. Eksport grupy powinien w tym roku znacząco przewyższyć sprzedaż krajową.

W raporcie z 24 października zeszłego roku Trigon DM umieścił prognozy Grupy Aplisens na 2012 rok. Zakładają one sprzedaż na poziomie 76,7 mln zł, 15 mln zł zysku operacyjnego oraz 12,4 mln zł zysku netto.

"Jeśli chodzi o przychody to myślę, że Trigon dobrze nas ocenia. Prognoza jest natomiast konserwatywna jeśli chodzi o wynik netto. Jeśli z kolei weźmiemy pod uwagę wariant optymistyczny rozwoju grupy, to wspomniana prognoza nie jest ambitna" - powiedział dziennikarzom Żurawski.

Prezes przypomniał, że strategia grupy na lata 2011-2013 zakłada rdr 15-proc. wzrost przychodów, a w roku poprzednim dynamika była wyższa i wyniosła 15,9 proc.

Dodał, że spółka na razie nie odczuwa skutków kryzysu finansowego, na co wskazuje m.in. wyższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego poziom zamówień, obserwowany od początku 2012 r.

Aplisens wypracował w 2011 roku 12 mln zł zysku netto wobec 9,7 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wzrósł rok do roku do 16,4 mln zł z 12 mln zł. Z kolei przychody wyniosły 69,3 mln zł wobec 59,8 mln zł w 2010 r.

W zeszłym roku sprzedaż zagraniczna Aplisensa po raz pierwszy przekroczyła 50 proc. w przychodach ogółem.

"W IV kwartale eksport wyniósł już 54 proc. i podtrzymuję, że w tym roku sprzedaż zagraniczna powinna być znacząco wyższa od sprzedaży krajowej. Do zapowiadanego przeze mnie wcześniej na rok 2012 poziomu 55 proc. niewiele już brakuje" - poinformował Żurawski.

Dodał, że Aplisens planuje otworzyć kolejną spółkę dystrybucyjną zagranicą, jednak na razie lokalizacja nie została wybrana. Niewykluczone, że zacznie ona swoją działalność już w tym roku.

W 2011 rok Aplisens osiągnął swój największy wzrost sprzedaży na rynkach Unii Europejskiej, gdzie wyniósł on 39 proc. Pomimo kryzysu gospodarczego na Białorusi i silnej dewaluacji lokalnej waluty grupa zwiększyła także o 20 proc. sprzedaż na rynku WNP.

"W tym roku motorem wzrostu sprzedaży eksportowej będzie Rosja. Znaczący staje się dla nas również rynek niemiecki. Znaczenie rynku białoruskiego zmalało w wyniku kryzysu, ale w tym roku powinno być lepiej i zakładamy, że sprzedaż na Białorusi będzie rosła" - powiedział prezes.

Dodał, że na rynku krajowym motorem wzrostu będzie sprzedaż do branży transportowej.

Aplisens, producent przemysłowej aparatury kontrolno-pomiarowej, szacuje nakłady inwestycyjne na ten rok na około 10 mln zł. W zeszłym roku CAPEX wyniósł około 8 mln zł - poinformował podczas konferencji prasowej prezes spółki, Adam Żurawski. Zgodnie ze strategią grupy, w latach 2011-13 inwestycje mają pochłonąć ponad 54 mln zł.

"W tym roku nakłady inwestycyjne sięgną 10 mln zł wobec 8 mln zł w tamtym roku. Część środków przeznaczonych na rok poprzedni przesunęliśmy na rok 2012. Tegoroczny CAPEX zostanie przeznaczony na inwestycje technologiczne w zakładzie w Warszawie, a także na zakłady w Radomiu i Krakowie. Największe nakłady planujemy na rok 2013. Inwestycje zrealizujemy ze środków własnych" - powiedział dziennikarzom Żurawski.

"W przypadku inwestycji w Radomiu, wystąpiliśmy już o pozwolenie na budowę, planujemy wystartować z jej realizacją na początku lipca. W ciągu roku chcemy zakończyć I etap tego projektu, a pod koniec 2013 roku lub na początku 2014 ruszyć z produkcją" - dodał.

Aplisens szacuje całkowity koszt budowy zakładu w Radomiu na ok. 30 mln zł.

W strategii grupy zaplanowano także budowę zakładu produkującego czujniki i przetworniki temperatury w Krakowie. Pochłonie ona ok. 3,5 mln zł.

"Jeśli chodzi o zakład w Krakowie, to mamy już pozwolenie na budowę, ale chcemy ruszyć z tą inwestycją równolegle z radomską" - podał prezes.

W strategii rozwoju Grupy Aplisens zapisano, że kolejno, w latach 2011, 2012 i 2013, na inwestycje zostanie przeznaczonych: 11,95 mln zł, 25,4 mln zł i 17,5 mln zł, a na nowy zakład odpowiednio: 4 mln zł, 13,5 mln zł i 12,5 mln zł. Łącznie nakłady na rozwój potencjału produkcyjnego grupy sięgną w latach 2011-2013 54,85 mln zł.

Żurawski poinformował, że na razie spółka koncentruje się na realizacji strategii, a kwestia przejęć schodzi na dalszy plan.

"Prowadziliśmy rozmowy zarówno z podmiotami w Polsce, jak i zagranicą, ale na razie nic się nie wydarzyło. Skupiamy się na naszych planach przedstawionych w strategii" - skomentował prezes.

COMARCH

Comarch, który w 2011 r. sprzedał systemy ERP za ponad 100 mln zł, w bieżącym roku planuje co najmniej dziesięcioprocentowy wzrostu sprzedaży tych systemów - poinformował na konferencji wiceprezes Comarchu Zbigniew Rymarczyk.

"Naszym celem na 2012 r. jest zwiększenie sprzedaży systemów ERP przynajmniej o 10 proc. Stawiamy na nowe produkty, ale jednocześnie chcemy rozwijać obecne produkty, z których oczekujemy kilku do kilkunastoprocentowego wzrostu sprzedaży. Mamy też bardzo duży potencjał za granicą" - powiedział Rymarczyk.

W 2011 r. Comarch zwiększył sprzedaż systemów ERP o 2 proc., do 100,5 mln zł. Sprzedaż zagraniczna tych systemów wyniosła 3,2 mln zł (+47 proc. rdr).

LIBET

Firma Libet, producent kostki brukowej, zainwestuje w tym roku między 16 a 20 mln zł, głównie w rozwój oferty w ramach segmentu premium - poinformował na konferencji prasowej prezes spółki Thomas Lehmann. Rok wcześniej CAPEX wyniósł 23 mln zł.

"W tym roku zamierzamy przeznaczyć na inwestycje 16-20 mln zł. Mamy w planach budowę linii do obróbki i uszlachetniania elementów nawierzchniowych w zakładzie w Libiążu, co pochłonie 3,2 mln zł, zakup maszyn za ok. 2-3 mln zł oraz różne mniejsze projekty" - powiedział prezes.

Dodał, że spółka zamierza zwiększać udział segmentu premium w przychodach firmy. Obecnie wynosi on 34 proc., natomiast cel na 2015 rok to 50 proc.

Libet szacuje swój udział w rynku, w segmencie premium, na 32 proc.

W najbliższych planach spółka ma rozpoczęcie sprzedaży produktów odwzorowujących kamień naturalny, a także rozszerzenie asortymentu i kolorystyki oraz sprzedaż produktów wykonywanych na specjalne zamówienie. Libet chce też rozwijać sprzedaż geograficznie, choć na razie nie zamierza wychodzić poza rynek krajowy.

W 2011 roku producent kostki wypracował 31,6 mln zł zysku netto, 47,2 mln zł zysku operacyjnego i 287,1 mln zł przychodów. Oznacza to, że spółka zrealizowała prognozy. Rok wcześniej, pro forma, wyniki te wyniosły, odpowiednio, 18,9 mln zł, 31 mln zł i 232,7 mln zł.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z zeszłorocznych wyników. Mieliśmy ambitne plany i udało się je zrealizować. Spodziewamy się, że w tym roku rynek nie będzie gorszy" - poinformował prezes.

Według przedstawicieli spółki rynek kostki brukowej w tym roku w kraju urośnie o 5 proc. Szacowana jego wartość wynosi 1,8 mld zł.

Sam rynek kostki premium wzrośnie natomiast o 7 proc. Ten z kolei rynek wart jest obecnie ok. 320 mln zł.

Firma przewiduje, że koszt zakupu surowców pozostanie w tym roku zbliżony do zeszłorocznego.

"Ceny cementu wzrosną, ale wynegocjowaliśmy bardzo dobre ceny na kruszywa" - poinformował prezes.

Spółka podwyższyła ceny swoich produktów od września zeszłego roku. Od 19 marca dokona jeszcze jednej podwyżki.

Libet nie zamierza w tym roku publikować prognozy.

Spółka poinformowała w środę, że zarekomenduje wypłatę 20 mln zł dywidendy, co daje 0,40 zł na akcję. Rok wcześniej na dywidendę trafiło 35,6 mln zł.

MCI MANAGEMENT

MCI Management chce zainwestować w ciągu najbliższych dwóch lat 300-500 mln zł, głównie w szeroko pojęte e-commerce, mobile internet, social internet, digital entertaiment i cloud computing - wynika z raportu rocznego spółki. Prezes MCi Management, Tomasz Czechowicz, poinformował na konferencji prasowej, że dalszy skup akcji MCI będzie uzależniony od planów inwestycyjnych.

"Branże w jakie chcemy inwestować to szeroko pojęte e-commerce, mobile internet, social internet, digital entertaiment i cloud computing. Także fundusze early stage, zamierzając inwestować w spółki na wczesnym etapie rozwoju, aktywnie poszukują inwestycji" - poinformowało MCI w raporcie.

"(...) W latach 2012-2013 na inwestycje planujemy przeznaczyć od 300 do 500 mln zł. Posiadamy bieżącą dostępną płynność w Grupie MCI na kwotę ponad 200 mln zł, ponadto około 200 mln zł planujemy pozyskać w wyniku wyjść i fundraisingu. (...) Niski poziom zadłużenia (dług do aktywów netto - 16 proc.) jest pozytywnym wskaźnikiem dla przyszłego fundraisingu, a +zdrowy portfel+ pozwala wierzyć w możliwość realizacji zapowiadanej, co najmniej jednej, dla MCI rekordowo dużej, sprzedaży aktywa o wielkości ponad 100 mln zł" - dodano.

Prezes na konferencji prasowej poinformował, że pipeline MCI obejmuje wyjścia z inwestycji za 200-300 mln zł. Potwierdził, że w 2012 roku planuje wyjście z Mall.cz lub Invia.cz za ponad 100 mln zł.

MCI nie zamierza natomiast w najbliższym czasie zmniejszać zaangażowania w ABC Datę.

"Rynek wycenia ABC Datę bardzo nisko. Przy takiej wycenie nie jesteśmy zainteresowani zmniejszaniem zaangażowania w spółkę" - powiedział Czechowicz.

Prezes poinformował, że MCI może dokonać w 2012 roku do 10 nowych transakcji.

"W ramach buy-out planujemy jedną do dwóch transakcji, 2-3 transakcje typu growth i do pięciu transakcji early stage" - powiedział.

"Ogranicza nas ilość projektów dostępnych na rynku i niepewna sytuacja makroekonomiczna. Mniejsze transakcje zamierzamy prowadzić w sposób ciągły, większe projekty w zależności od sytuacji na rynku" - dodał.

W raporcie rocznym MCI podało, że planuje dokonać 1-2 duże inwestycje w sektorze internetu konsumenckiego w funduszu MCI.EuroVentures w Polsce i w Czechach. Fundusz MCI.TechVentures pracuje nad 3-5 nowymi projektami w regionie CEE, Rosji lub Turcji o jednostkowej wartości od 5 mln euro do 25 mln euro (projekty typu growth).

Czechowicz poinformował, że MCI Management dalszy skup akcji uzależnia od planów inwestycyjnych.

"Środki wolimy przeznaczyć na inwestycje niż na buy-back. W przypadku dużego dyskonta, skup może być dla nas bardziej korzystny niż nowa inwestycja, dlatego będziemy na bieżąco rozważać to przy kolejnych inwestycjach. Sam także nie wykluczam konwersji posiadanych obligacji na akcje" - powiedział.

PGE

PGE zakłada, że rekompensaty KDT nie będą miały dużego wpływu na tegoroczne wyniki spółki. Mogą wynieść 100-200 mln zł - powiedział podczas telekonferencji Wojciech Ostrowski, wiceprezes PGE ds. finansowych.

"W tym roku wpływ KDT na wyniki nie będzie tak duży. Myślę, że wolumen może wynieść 100-200 mln zł" - powiedział Ostrowski, pytany o spodziewaną w tym roku wartość przychodów z tytułu rekompensat.

W 2011 roku przychody z rekompensat KDT wyniosły 439,5 mln zł, a w 2010 roku 334,2 mln zł.

PRESCO

Grupa PRESCO prognozuje, że jej przychody w 2012 roku wzrosną do 76,5-85,5 mln zł z 41,1 mln zł w 2011 roku, wynik brutto na sprzedaży wrośnie do 46,8-52,5 mln zł z 10,5 mln zł, a zysk netto wzrośnie do 25,7-29,1 mln zł z 14,7 mln - poinformowało PRESCO w komunikacie.

Spółka podała, że prognoza wyników finansowych została sporządzona w oparciu o pakiety wierzytelności posiadane przez Grupę na 31 stycznia.

Prognoza nie uwzględnia efektów nowych inwestycji w portfele wierzytelności dokonanych po 31 stycznia, w tym potencjalnych nowych kosztów finansowania zewnętrznego tych inwestycji i skutków rozpoczęcia działalności na nowych rynkach.

Zarząd PRESCO rekomenduje przeznaczenie całego zysku jednostkowego spółki za 2011 r., w wysokości 3,16 mln zł, na dywidendę dla akcjonariuszy. Proponowana dywidenda na akcję wynosi 0,16 zł - poinformowała spółka w raporcie rocznym.

Biorąc pod uwagę kurs akcji spółki z wtorkowego zamknięcia notowań, stopa dywidendy za 2011 r. wyniosłaby 2,6 proc.

Zysk jednostkowy, który zarząd PRESCO chce w całości przeznaczyć na dywidendę, stanowi 22 proc. zysku skonsolidowanego grupy za rok 2011 r.

Zaprezentowana w prospekcie emisyjnym polityka dywidendowa PRESCO zakłada przeznaczanie na dywidendę minimum 15 proc. rocznego zysku grupy.

Dywidenda PRESCO za 2010 r. wyniosła 0,34 zł na akcję.

SOLARIS BUS & COACH

Dwa kontrakty na dostawę autobusów podpisała z klientami z Litwy firma Solaris Bus & Coach S.A. Pierwszy z nich dotyczy dostawy autobusów napędzanych gazem ziemnym, a drugi autobusów z napędem hybrydowym.

Jak poinformował w imieniu spółki z podpoznańskiego Bolechowa Mateusz Figaszewski, firma UAB "Kauno autobusai" zamówiła 24 niskopodłogowe Solarisy Urbino 12 w wersji z napędem na gaz ziemny. Zgodnie z kontraktem pojazdy te zostaną dostarczone na Litwę do końca kwietnia 2012 roku.

Z kolei w miejscowości Poniewież Solaris wygrał przetarg na dostawę sześciu autobusów z napędem hybrydowym Solaris Urbino 12. Będą to pierwsze spalinowo-elektryczne pojazdy komunikacji miejskiej na Litwie.

Wcześniej Solaris dostarczył w latach 2004-2006 do Wilna i Kowna łącznie 142 autobusy i trolejbusy. (PAP)

jow/ ana/ bas/ kuc/ rpo/ mto/ gsu/ pel/ asa/ morb/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)