Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Reklama w mieście tematem przewodnim festiwalu "Warszawa w budowie"

0
Podziel się:

Historia reklam na ulicach Warszawy od XIX wieku do dziś to temat wystawy
"Miasto na sprzedaż", która będzie jednym z elementów tegorocznej edycji festiwalu "Warszawa w
budowie". W dawnym pawilonie meblowym Emilia pokazanych zostanie ok. 400 obiektów.

*Historia reklam na ulicach Warszawy od XIX wieku do dziś to temat wystawy "Miasto na sprzedaż", która będzie jednym z elementów tegorocznej edycji festiwalu "Warszawa w budowie". W dawnym pawilonie meblowym Emilia pokazanych zostanie ok. 400 obiektów. *

  1. festiwal "Warszawa w budowie" potrwa od 12 października do 9 grudnia. Jego organizatorem jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Tak jak w poprzednich latach, festiwal stara się zwrócić uwagę mieszkańców stolicy na wybrane aspekty życia w mieście, np. dziedzictwo architektoniczne czy użytkowanie przestrzeni publicznej. W tym roku tematem głównym "Warszawy w budowie" jest reklama zewnętrzna w mieście, m.in. neony i bilbordy reklamowe na budynkach, reklamy na przystankach autobusowych itp.

Wystawa festiwalowa, prezentowana w nowej siedzibie muzeum, czyli dawnym domu meblowym Emilia przy ulicy Emilii Plater, przypomni historię reklam na ulicach Warszawy od XIX wieku do dziś. Wystawa została zaprojektowana przez warszawską pracownię WWAA - m.in. twórców Pawilonu Polskiego na EXPO 2010 w Szanghaju. Na ekspozycję złoży się ponad 400 obiektów, multimedialne projekcje i animacje trójwymiarowe.

"Przygotowując wystawę zastanawialiśmy się nad tym, w jaki sposób reklama istnieje na ulicy, w przestrzeni publicznej Warszawy, w jaki sposób może dodać miastu wielkomiejskiej, nowoczesnej atmosfery. Z drugiej strony zastanawialiśmy się, w jaki sposób reklama ogranicza i komercjalizuje przestrzeń, jakie są negatywne elementy obecności reklamy w mieście" - mówił na piątkowej konferencji prasowej kurator Tomasz Fudala.

Na wystawie pokazane zostaną nie tylko dzieła sztuki, ale też materiały, które po prostu pokazują miasto - fotografie, dokumenty. "Znajdą się tam zatem przykłady prawdziwych reklam, dobrze lub źle zaprojektowanych, a nawet takich, które budzą kontrowersje i zostały oprotestowane. Będą też pokazane różnego rodzaju znaleziska, np. archiwum i prywatne muzeum reklamy Janusza Skrzypczaka z Leszna. To kolekcjoner reklamy, który zgromadził wiele tysięcy przykładów reklam słynnych polskich marek, które większości odeszły już do przeszłości" - tłumaczył Fudala.

Z kolekcji Skrzypczaka pochodzą m.in. szyldy i reklamy podświetlane w międzywojniu, m.in. szklany lightbox firmy Radio Telefunken, który miała reklamę w samym centrum miasta. Szyldy wykonywane były wówczas różnymi technikami: emaliowane na metalu, malowane na drewnie, malowane farbą na szkle.

Będzie można zobaczyć też projekcję fotografii dokumentujących reklamę na warszawskich ulicach pt. "Warszawa w obiektywie nieznanego Niemca w latach okupacji 1939-1944" . Pomimo tego, że zdjęcia pokazują miasto z okresu okupacji, nie ma na nich wojny, której uwiecznianie najwyraźniej nie interesowało autora. Uwiecznił on Warszawę bez egzekucji, łapanek i terroru.

Na wystawie znajdzie się też projekcja o tym, jak na ulicach Warszawy w PRL, u progu lat 50., reklama mieszała się z propagandą. Na ul. Marszałkowskiej okolicznościowe hasła propagandowe nowego państwa skonfrontowane są ze spontaniczną reklamą. Projekcja pokazuje m.in. dekoracje uliczne w czasie V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów (1955), dekoracje w Alejach Jerozolimskich, gdzie na ruinach jednej z kamienic widoczna jest reklama dziennika "Życie Warszawy" (ok. 1950).

Wystawie towarzyszyć będzie ponad 50 wydarzeń: pokazy filmów, wykłady, warsztaty i rozmaite działania artystyczne w przestrzeni miasta. Atrakcją tegorocznego festiwalu "Warszawa w budowie" ma być również prezentacja neonów reklamowych. O projektowaniu i wykonywaniu neonów opowiedzą ich twórcy, obejrzeć będzie można projekty neonów dziś zupełnie zapomnianych. O tym, jaką rolę w produkcji peerelowskiej reklamy odgrywali artyści, opowiedzą twórcy duetu KwieKulik, Zofia Kulik i Przemysław Kwiek, podczas spotkania, któremu sami nadali wymowny tytuł - "Chałtury".

Pełen program wydarzeń dostępny jest stronie festiwalowej: www.warszawawbudowie.pl (PAP)

agz/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)