Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rozpoczęto drugą edycję międzynarodowego badania nauczycieli TALIS

0
Podziel się:

Rozpoczęła się polska rekrutacja szkół do drugiej edycji Międzynarodowego
Badania Nauczania i Uczenia się TALIS - informuje Instytut Badań Edukacyjnych. W badaniu wezmą
udział nauczyciele ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Rozpoczęła się polska rekrutacja szkół do drugiej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS - informuje Instytut Badań Edukacyjnych. W badaniu wezmą udział nauczyciele ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Polska jest jednym z 34 państw, w których w 2013 r. odbywa się druga edycja TALIS. Badanie potrwa do końca marca.

"Dzięki niemu w pośredni sposób nauczyciele oraz dyrektorzy mogą wpływać na kształtowanie polityki oświatowej" - uważa prof. Rafał Piwowarski z Instytutu Badań Edukacyjnych, który jest krajowym kierownikiem projektu. IBE odpowiada za polską część badań.

"Nauczyciele szkół i dyrektorzy dzięki anonimowym ankietom mogą wyrazić swoje opinie i przekonania dotyczące m.in. sposobów nauczania, tego, w jaki sposób się doskonalą, w jakich warunkach pracują, jakie konsekwencje ma ocena ich pracy. Swoje opinie porównać mogą je z opiniami kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli z całego świata" - wyjaśnił. TALIS pokazuje też, kim są nauczyciele - podaje średnią ich wieku, informacje o ich wykształceniu czy płci.

W Polsce badaniem TALIS ma zostać objętych 600 szkół; w sumie w projekcie ma uczestniczyć 12 tys. nauczycieli. "Samo badanie polega na wypełnieniu ankiet przez dyrektorów szkół i nauczycieli" - poinformowała Kamila Hernik z Zespołu Badań Nauczycieli IBE. Zaznaczyła, że ankiety są anonimowe i nie służą ocenie pracy, postaw nauczycieli. "Mamy nadzieję, że większość nauczycieli zdecyduje się wypełnić je przez internet, bo to pozwala nam na lepszą organizację badania" - zaznaczyła.

Badanie TALIS (Teaching and Learning International Survey) jest koordynowane przez OECD - Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju zrzeszającą 34 najbardziej rozwinięte kraje świata. Po raz pierwszy przeprowadzono je w 2008 r. Wówczas w Polsce objęto nim tylko nauczycieli pracujących w gimnazjach. Okazało się, że polscy nauczyciele na tle nauczycieli z innych krajów są stosunkowo dobrze wykształceni. Także odsetek dokształcających się nauczycieli i liczba dni, które przeznaczają na kształcenie zawodowe były powyżej średniej dla tego badania - wynosiły odpowiednio 90 proc. i 29 dni w roku.

Z poprzedniego TALIS wynikało również, że w Polsce, tak jak i w większości krajów objętych badaniem, nauczyciele uważają, że ich rola nie powinna ograniczać się wyłącznie do prezentowania faktów i ćwiczenia uczniów w rozwiązywaniu zadań. Są też przekonani, że powinni wspierać uczniów w aktywnym zdobywaniu wiedzy.

Raport krajowy z tegorocznej edycji TALIS badania opublikowany zostanie pod koniec 2014 r. Wcześniej, w czerwcu 2014 r. zaprezentowany ma zostać raport międzynarodowy.

Więcej informacji o badaniu na stronie: www.eduentuzjasci.pl/talis (PAP)

dsr/ ls/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)