Opracowanie kompleksowego systemu funkcjonowania bezpłatnej pomocy prawnej dla potrzebujących - to główny cel zainaugurowanego w poniedziałek projektu, realizowanego przez pięć podmiotów, m.in. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Instytut Spraw Publicznych.
Partnerami przedsięwzięcia są też: Instytut Prawa i Społeczeństwa (Inpris), Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP) oraz Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO).
Projekt podzielony jest na kilka etapów. Faza wstępna - badawcza, która ruszy w lipcu, ma dostarczyć wiedzy, jakie są potrzeby obywateli w zakresie poradnictwa prawnego, jaki jest potencjał instytucji zajmujących się tą problematyką i jakie rozwiązania obowiązują w tej sferze na świecie.
W oparciu o pozyskane dane i analizy opracowany zostanie najbardziej odpowiadający polskim realiom model bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego, obejmujący m.in. zasady działania, współdziałania, finansowania i oceny.
Efektem projektu - jak podkreślano na konferencji w Warszawie - będą m.in. rekomendacje dotyczące polityki państwa w tym zakresie oraz wypracowanie standardów świadczenia pomocy. Celem przedsięwzięcia jest także zwiększenie świadomości obywateli w zakresie możliwości i zakresu korzystania z bezpłatnych porad.
Z danych zamieszczonych na stronie internetowej projektu www.ppio.eu wynika, że liczba osób, które chcą uzyskać bezpłatną poradę prawną lub obywatelską, z roku na rok rośnie. W 2011 r. prawie 30 tys. osób skorzystało z pomocy w Związku Biur Porad Obywatelskich, a ponad 12 tys. osób zgłosiło się do poradni działających na uniwersyteckich wydziałach prawa. (PAP)
ktl/ malk/ gma/