Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd popiera w części komisyjny projekt o współpracy z parlamentem ws. UE

0
Podziel się:

Do przygotowanego przez sejmową Komisję ds. Unii Europejskiej projektu
ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Polski w
UE, konieczne jest wprowadzenie zmian - uznał rząd w przyjętym na wtorkowym posiedzeniu stanowisku.

Do przygotowanego przez sejmową Komisję ds. Unii Europejskiej projektu ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE, konieczne jest wprowadzenie zmian - uznał rząd w przyjętym na wtorkowym posiedzeniu stanowisku.

Cześć rozwiązań w przygotowanym przez sejmową komisję projekcie zyskała aprobatę rządu, ale - jak podkreślono w przesłanym PAP komunikacie po zakończeniu obrad Rady Ministrów - aby jego ocena była jednoznacznie pozytywna, konieczne jest wprowadzenie do propozycji pewnych zmian.

1 grudnia 2009 r. wszedł w życie Traktat z Lizbony. Wiąże się z tym konieczność wprowadzenia do prawa polskiego zmian umożliwiających wykorzystanie przyznanych państwom członkowskim uprawnień - w tym nowych uprawnień Sejmu i Senatu. Traktatowe zmiany wzmacniają role krajowych parlamentów na forum Unii Europejskiej.

Zgodnie z komisyjnym projektem ustawy, Rada Ministrów ma przedstawiać Sejmowi i Senatowi, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, informację o udziale Polski w pracach Unii Europejskiej. Rząd ma też przekazywać Sejmowi i Senatowi projekty stanowisk Polski w sprawie projektów aktów ustawodawczych UE (nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych projektów).

Projekt przewiduje też m.in., że Rada Ministrów przekazuje również Sejmowi i Senatowi, niezwłocznie po ich otrzymaniu: projekty umów międzynarodowych, których stroną mają być Unia Europejska lub Europejska Wspólnota Energii Atomowej, projekty decyzji przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, projekty aktów Unii Europejskiej nie mających mocy prawnej, w szczególności propozycje wytycznych przyjmowanych w sferze unii gospodarczej i pieniężnej.

"Rząd popiera wprowadzenie rozwiązań zgodnych z˙ideą Traktatu z˙Lizbony. Chodzi zwłaszcza o ograniczenie +ogólnego mechanizmu współpracy+ do projektów aktów ustawodawczych UE oraz uznanie wyłącznie pomocniczej roli rządu w dokonywanej przez parlament procedurze oceny zgodności tych aktów z zasadą pomocniczości" - czytamy w komunikacie CIR.

Rząd uznał też za uzasadnione wprowadzenie przepisów regulujących współpracę Rady Ministrów z˙parlamentem w okresie sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Ocenił, że słuszne jest także zniesienie obowiązku prezentowania przez konstytucyjnych ministrów wyjaśnień w przypadku braku możliwości zasięgnięcia opinii parlamentu przed rozpatrzeniem projektu aktu ustawodawczego UE w Radzie UE. Zgodnie z˙nowymi przepisami, wyjaśnienia te będą mogli przedstawiać wiceministrowie.

Rząd uważa natomiast, że zmienione muszą być zasady współpracy rządu z˙parlamentem, w przypadku wnoszenia przez Sejm i Senat skarg do Trybunału Sprawiedliwości UE. W przyjętym we wtorek stanowisku przypomniano, że Traktat z Lizbony upoważnił parlamenty narodowe do wnoszenia skarg do Trybunału Sprawiedliwości UE.

"Tym samym przepisy, które nakładałyby na rząd obowiązki prowadzenia takich spraw przed Trybunałem, są niezgodne z˙zasadami +Protokołu w˙sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej+, dołączonego do Traktatu Lizbońskiego" - wskazała Rada Ministrów. W związku z tym, w jej ocenie zasadne byłoby raczej wprowadzenie rozwiązań umożliwiających konsultacje Sejmu i Senatu z rządem w sprawach wnoszenia przez obie izby skarg do Trybunału.

Tymczasem w projekcie zaproponowano, by to szef rządu po otrzymaniu uchwały Sejmu (lub Senatu) w sprawie naruszenia przez akt ustawodawczy Unii zasady pomocniczości, wnosił skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Rząd zaproponował też zmianę przepisów dotyczących czasu na przesłanie do parlamentu projektów stanowisk Polski dotyczących propozycji aktów ustawodawczych UE (w wersji komisyjnej ma to być nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych projektów).

Rada Ministrów jest zdania, że należy dążyć do wydłużenia tego czasu z 14 do 21 dni. Rząd zwrócił uwagę, że na mocy Traktatu z Lizbony czas konieczny na dokonanie przez parlamenty narodowe oceny zgodności projektu unijnego aktu ustawodawczego z˙zasadą pomocniczości wydłużono do 8 tygodni.

"W efekcie o˙2 tygodnie wydłużył się też termin dla Sejmu i Senatu. Natomiast czas na przekazanie przez rząd projektu stanowiska nie zmienił się i nadal wynosi 2 tygodnie, co właściwie oznacza jego skrócenie z˙1/3 do 1/4 ogólnego czasu" - wyjaśniono w komunikacie.

Komisyjny projekt ustawy znajduje się wśród kilku propozycji dotyczących zasad współpracy władz w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE, które omówione zostaną na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu Sejmu. (PAP)

stk/ mok/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)