Centralna Informacja (CI) przy Krajowym Rejestrze Sądowniczym będzie musiała prowadzić nie tylko papierowy, ale też elektroniczny katalog dokumentów spółek - zakłada projekt nowelizacji ustawy o KRS, który przyjął we wtorek rząd.
CI dotychczas prowadziła papierowy zbiór informacji wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego i w papierowej formie wydawała odpisy, wyciągi i zaświadczenia oraz udzielała informacji. Teraz będzie musiała przechowywać i udostępniać dokumenty zainteresowanym właśnie w formie elektronicznej.
Zgodnie z wymogami prawa UE, kraje członkowskie muszą wprowadzić odpowiednie przepisy w sprawie elektronicznych form udostępniania dokumentów do 1 stycznia 2007 r.
Nowelizacja uwzględnia też wymogi ustawy o podpisie elektronicznym. Zgodnie z nią, cztery lata od jej wejścia w życie organy władzy publicznej mają umożliwić odbiorcom usług certyfikacyjnych elektroniczny dostęp do sądów, w przypadku gdy przepisy tego wymagają.
Takie reguły postępowania obowiązują obecnie m.in. w sądach rejestrowych i w rejestrze zastawów.
Nowe przepisy umożliwią składanie wniosków o wpis do KRS i przesyłanie orzeczeń sądowych oraz udzielanie informacji i udostępnianie odpisów dokumentów przez Centralną Informację drogą elektroniczną. Odpowiednikiem elektronicznego podpisu osób fizycznych stanie się urzędowa pieczęć elektroniczna. Nowelizacja dotyczy wyłącznie postępowania rejestrowego. (PAP)
ktt/ bno/