Rząd i władze samorządowe starają się o wpisanie inicjatywy utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 do Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego. Ma to zagwarantować inwestycji istotne wsparcie finansowe z Unii - poinformował we wtorek w Szczecinie wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż.
"Wpisanie do strategii określającej priorytety rozwoju dla makroregionów oznacza nadanie wysokiej rangi inicjatywie, a co za tym idzie zapewnienie odpowiedniego poziomu finansowania ze środków UE dla inwestycji zarówno drogowych, jak i innych mających wpływ na rozwój gospodarczy regionów na trasie korytarza" - powiedział kierownik Sekretariatu Technicznego CETC Krzysztof Żarna.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 (Central European Transport Corridor) jest osią komunikacyjną łączącą Morze Bałtyckie z Adriatyckim i ciągnie się od Szwecji, poprzez Słowację, Czechy, Węgry aż po Chorwację. W skład polskiej części CETC-ROUTE65 wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3, szlaki kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów Szczecin-Świnoujście oraz Odra jako droga wodna E-30. Trasa Korytarza CETC przechodzi przez trzy zachodnie polskie województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie.
"Korytarz nie znalazł się jeszcze w Strategii, robimy wiec wszystko by sprawę nagłośnić i doprowadzić do wpisania tej niezwykle istotnej dla rozwoju regionów położonych na jego trasie inicjatywy" - wyjaśnił wicemarszałek Drożdż. Służy temu m.in. międzyregionalna sztafeta, która rozpoczęła we wtorek trasę po Polsce. Przekazywaną w niej symboliczną pałeczką jest deklaracja poparcia dla CETC, podpisywana przez kolejnych przedstawicieli władz miast, leżących na jego szlaku.
Drożdż dodał, że choć inicjatywa jest samorządowa, to w poniedziałek na spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury ustalono powołanie zespołu rządowo-samorządowego do wspierania przedsięwzięcia.
Wicemarszałek powiedział, że zarówno wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski, jak i podsekretarz stanu w UKIE Piotr Serafin zapewniali, że rząd będzie się starał, aby CETC wpisano jak najszybciej jako priorytet do Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego na lata 2014-2020.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC, to inicjatywa 11 regionów europejskich z 6 krajów. W najbliższym czasie dołączą do niej dwa kolejne regiony: Opolskie oraz Śląskie. Czyni to CETC największą tego typu inicjatywą regionalną w Europie.
13 października sprawa Korytarza ma być omawiana w Komitecie Regionów w Brukseli na konferencji na temat przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Na wiosnę roku 2010 planowana jest w Szczecinie konferencja ministrów ds. infrastruktury, podczas której przedstawiciele rządów państw regionów CETC mają podpisać deklarację poparcia idei utworzenia osi rozwoju CETC, która wpisuje się w założenia Deklaracji Lizbońskiej i Goteborskiej dotyczących założeń zrównoważonego rozwoju.
O wpisanie do Strategii Rozwoju dla Regionu Morza Bałtyckiego starają się obecnie trzy równoległe koncepcje organizacji transportu w układzie południkowym: niemiecki korytarz Scandria z Rostocku do Rijeki, VI paneuropejski korytarz transportowy z Gdańska do Rieki oraz CETC.
"Największym zagrożeniem dla CETC jest niemiecka koncepcja, która zakłada powstanie korytarza transportowego w bliskim sąsiedztwie Polski i w przypadku realizacji może przyczynić się do zmarginalizowania regionów Polski zachodniej" - powiedział Żarna.(PAP)
szt/ bos/ mow/