Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm: Projekt dot. działania funduszu dla pokrzywdzonych - do komisji

0
Podziel się:

Doprecyzowanie zasad funkcjonowania Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym
przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu karnego wykonawczego, który posłowie skierowali w środę do
dalszych prac w komisji. Fundusz - według projektu - zacznie działać od początku 2012 r.

Doprecyzowanie zasad funkcjonowania Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu karnego wykonawczego, który posłowie skierowali w środę do dalszych prac w komisji. Fundusz - według projektu - zacznie działać od początku 2012 r.

Senacki projekt nowelizacji dotyczący Funduszu odnosi się do ustawy uchwalonej przez Sejm w lutym ubiegłego roku. Wówczas Sejm zdecydował o utworzeniu Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Z Funduszu tego ma być finansowana pomoc dla pokrzywdzonych i ich rodzin, a także dla odbywających karę pozbawienia wolności, zwalnianych z zakładów penitencjarnych oraz ich rodzin.

Przepisy powołujące Fundusz nie weszły jeszcze w życie - jak jednak zauważył Senat, są one nieprecyzyjne i wymagają szybkiej nowelizacji, jeszcze zanim fundusz zacznie funkcjonować. "Ustawa z lutego zeszłego roku nie zawiera regulacji dotyczących trybu egzekucji środków pieniężnych zasądzonych na rzecz Funduszu" - mówił uzasadniając projekt senator Piotr Zientarski (PO). Dlatego, jak dodał, głównym celem nowelizacji jest uzupełnienie tego braku.

Według projektu "postępowanie egzekucyjne w zakresie windykacji nawiązek i świadczeń pieniężnych zasądzonych na rzecz Funduszu będą prowadziły sądy I instancji". "Nawiązka i świadczenie pieniężne jest elementem wyroku sądowego, którego egzekucja należy do zadań sądu" - mówił Zientarski.

Ponadto projekt zmienia datę wejścia w życie przepisów powołujących Fundusz - z 1 lipca tego roku na początek roku przyszłego. Według pomysłodawców zmian przesunięcie terminu "pozwoli na lepsze przygotowanie sądów do nowych obowiązków".

Kluby sejmowe PO, PiS, SLD i PSL opowiedziały się za dalszymi pracami nad projektem. Stanisław Rydzoń (SLD) zwrócił jednocześnie uwagę na opinie Prokuratury Generalnej i Sądu Najwyższego, według których podmiotem właściwym do prowadzenia egzekucji powinny być nie sądy lecz urzędy skarbowe.

Fundusz ma być zasilany z orzeczonych przez sądy nawiązek oraz świadczeń pieniężnych, potrąceń w wysokości 10 proc. wynagrodzenia przysługującego za pracę skazanych, wykonania kar dyscyplinarnych, spadków, zapisów i darowizn, dotacji, zbiórek i innych źródeł.

Sąd będzie mógł orzec nawiązkę na rzecz Funduszu w przypadku skazania sprawcy za umyślne przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu, albo za inne przestępstwo umyślne, którego skutkiem jest śmierć człowieka czy ciężki uszczerbek na zdrowiu. Świadczenie na rzecz Funduszu do wysokości 60 tys. zł sąd będzie mógł orzec, także odstępując od wymierzenia kary.

Za pieniądze z Funduszu organizacje pozarządowe będą tworzyć m.in. sieć pomocy ofiarom przestępstw. Dzięki niej każdy pokrzywdzony będzie mógł uzyskać niezbędne informacje, porady, pomoc prawną, psychologiczną czy socjalną. Według dotychczasowych rozwiązań, pieniądze z nawiązek można przeznaczać jedynie na cele bezpośrednio związane z ochroną zdrowia, ochroną środowiska, udzielaniem pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych oraz ochroną dobra naruszonego lub zagrożonego przestępstwem.

Projektem zajmie się obecnie sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach.(PAP)

mja/ par/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)