*Sejm przyjął w czwartek 12 poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Mają one charakter doprecyzowujący i redakcyjny. Uchwalone przez Sejm pod koniec kwietnia br. przepisy zwiększają m.in. ochronę osób korzystających z usług turystycznych. *
Głównym celem nowelizacji ustawy jest dostosowanie jej do przepisów unijnych, zwiększenie ochrony turystów korzystających z usług turystycznych oraz liberalizacja zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie oferowania usług turystycznych.
Nowe przepisy przewidują, że aby założyć biuro podróży, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego. Dotychczas biuro podróży mogła prowadzić osoba, która skończyła studia wyższe na kierunku turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii lub zarządzania i marketingu i miała rok praktyki. W przypadku ukończenie innego kierunku studiów trzeba było wykazać się dwuletnią praktyką.
Według noweli, biura organizujące zagraniczne wycieczki muszą mieć zabezpieczenie finansowe na wypadek kłopotów z powrotem turystów do kraju. Zabezpieczenie ma też pokrywać zwrot wpłat klientów w przypadku, gdy organizator nie wywiąże się z umowy. Klienci biur podróży będą mogli składać reklamacje w ciągu 30 dni po powrocie z urlopu, niezależnie od tego, czy zgłaszali zastrzeżenia w trakcie trwania imprezy.
Turyści będą też mieli dostęp do wykazu przedsiębiorców, co do których podjęto procedurę wykreślenia z centralnej ewidencji organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Ustawa zakłada objęcie kontrolą przedsiębiorstw spoza tej ewidencji, żeby lepiej chronić interesy konsumentów i ograniczyć szarą strefę. Do kodeksu wykroczeń wprowadzono sankcje dla pilota i przewodnika, jeżeli świadczyliby oni usługi bez stosownych kwalifikacji. (PAP)
awy/ pad/ bk/