Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejmowa komisja finansów chce likwidacji NIP od 1 stycznia 2012 r.

0
Podziel się:

Posłowie sejmowej komisji finansów publicznych opowiedzieli się w czwartek
za likwidacją od 1 stycznia 2012 r. NIP dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności
gospodarczej. Rząd planował to zrobić od 2013 r.

Posłowie sejmowej komisji finansów publicznych opowiedzieli się w czwartek za likwidacją od 1 stycznia 2012 r. NIP dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Rząd planował to zrobić od 2013 r.

Komisja opowiedziała się za uchwaleniem przygotowanej przez rząd nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników.

Komisja uznała, że NIP dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL, czyli takich, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT, powinien zostać zlikwidowany 1 stycznia 2012 r. Posłowie opowiedzieli się, by większość przepisów nowelizacji weszła w życie 1 września 2011 r.

Rząd w projekcie przewiduje, że NIP zostanie zlikwidowany 1 stycznia 2013 r., a ustawa wejdzie w życie 1 lipca 2011 r.

Wiceminister finansów Andrzej Parafianowicz powiedział PAP, że resort jest przygotowany do wcześniejszej likwidacji NIP, a zmiana terminu była konsultowana z resortem.

Zgodnie z projektem 1 stycznia 2012 r. zniesiony ma być obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL.

Naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż zameldowania.

Od 1 września 2011 r. osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL.

Firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej naczelnika urzędu skarbowego. Ma to skrócić i uprościć procedurę, która prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z projektem 1 września ma ruszyć Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników, którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Znajdą się tam także dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych.

Chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę. (PAP)

mmu/ amac/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)