Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Senacka komisja chce kompensówek dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu

0
Podziel się:

Nauczyciele praktycznej nauki zawodu powinni mieć prawo do kompensówek
uważają senatorowie z Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Wystąpili we wtorek z
inicjatywą nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych.

Nauczyciele praktycznej nauki zawodu powinni mieć prawo do kompensówek uważają senatorowie z Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Wystąpili we wtorek z inicjatywą nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych.

Inicjatywa senatorów to odpowiedź na petycję wniesioną do Senatu przez członków rady pedagogicznej przy Centrum Kształcenia Praktycznego w Warszawie.

Zgodnie z obowiązującą od 2009 r. ustawą o świadczeniach kompensacyjnych, świadczenie takie może być przyznawane nauczycielom, którzy osiągnęli 30-letni staż pracy, w tym 20 lat pracy nauczycielskiej. Wiek uprawniający do świadczenia ma wzrastać w latach 2014-2032 począwszy od 55. roku życia, aż do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Wysokość nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego jest taka sama jak emerytury pomostowej.

Świadczenia kompensacyjne - jak zapisano w ustawie - przysługują nauczycielom pracującym w szkołach, przedszkolach, placówkach kształcenia ustawicznego, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i specjalnych ośrodkach wychowawczych.

Według autorów petycji, nauczyciele praktycznej nauki zawody pracujący w centrach kształcenia praktycznego (CKP) zostali w ustawie niesłusznie pominięci. Przypomnieli, że ta grupa także objęta jest ustawa Karta Nauczyciela - dotyczą ich te same zasady zdobywania awansu zawodowego i pracy oraz podlegają nadzorowi kuratora oświaty.

"Zajęcia praktyczne, realizowane przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu w CKP dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników są zajęciami dydaktycznymi identycznymi z zajęciami praktycznymi prowadzonymi przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych należących do szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe w zasadniczych szkołach zawodowych i technikach. Tożsamość zajęć polega nawet na wykorzystywaniu tych samych podstaw programowych i programów nauczania" - napisali w petycji.

Na te same aspekty sprawy zwracali uwagę senatorowie na wtorkowym posiedzeniu komisji. Marek Borowski (niezależny) zauważył, że część centrów kształcenia praktycznego tworzy całość z zespołami szkół, i wówczas nauczyciele tam uczący mają prawo do kompensówek, zaś prawa takiego nie mają nauczyciele z centrów niepołączonych ze szkołami. "Mamy do czynienia z formą niesprawiedliwości" - ocenił.

"To nie rozszerzanie grupy uprawnionych do świadczenia, tylko naprawianie błędu" - tak Robert Mamątow (PiS) skomentował projekt nowelizacji dający prawo do kompensówek nauczycielom praktycznej nauki zawodu z CKP. "Gdybyśmy te osoby pozostawili poza nawiasem tych świadczeń, powstałoby fałszywe wrażenie, że ważniejsi są ci, którzy uczą teorii, niż umiejętności praktycznych zawodowych" - dodał Michał Seweryński (PiS).

Przeciw nowelizacji ustawy są Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Cezary Gromadzki z ministerstwa pracy przypomniał, że celem ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych nigdy nie było objęcie nimi wszystkich grup nauczycieli. Zaznaczył też, że kompensówki nie są świadczeniami emerytalnymi - są bowiem finansowane z budżetu państwa, a nie z odprowadzanych składek.

Inicjatywa senatorów z Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji nie jest pierwszą próbą rozszerzenia grupy uprawnionych do kompensówek. W 2011 r. Sejm odrzucił projekt SLD w tej sprawie. Chodziło wówczas o wychowawców i nauczycieli z Ochotniczych Hufców Pracy, z poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

W styczniu tego roku Senat odrzucił zaś projekt nowelizacji rozszerzający grono uprawionych o nauczycieli uczących w kolegiach nauczycielskich i kolegiach języków obcych. Ten projekt powstał z inicjatywy senatorów z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu. (PAP)

dsr/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)