Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Senat: bez poprawek do ustawy o komercjalizacji PKP

0
Podziel się:

PKP SA będzie mogła przekazać jednostkom samorządu terytorialnego dworce
kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami. Warunkiem przejęcia budynku będzie zachowanie w nim
obsługi podróżnych. Senat nie wniósł poprawek do nowelizacji ustawy o komercjalizacji PKP.

PKP SA będzie mogła przekazać jednostkom samorządu terytorialnego dworce kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami. Warunkiem przejęcia budynku będzie zachowanie w nim obsługi podróżnych. Senat nie wniósł poprawek do nowelizacji ustawy o komercjalizacji PKP.

Senat podczas czwartkowych głosowań podjął uchwałę w sprawie ustawy jednogłośnie - 82 senatów było za.

Według nowelizacji ustawy, minister infrastruktury przed wydaniem zgody na przekazanie dworca samorządowi będzie analizował, czy w skład nieruchomości nie wchodzą grunty pod liniami kolejowymi. Z przepisów nowelizacji wyłączono dworce kolejowe znajdujące się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.

W umowach zawieranych z samorządami mają zostać m.in. określone termin i zakres przebudowy lub remontu dworca kolejowego oraz zakres odpowiedzialności samorządu, jeśli prace nie zostaną wykonane w terminie. W zamian za przekazane nieruchomości umarzane maja być zobowiązania PKP wobec samorządów.

Zgodnie z nowymi przepisami ma zostać uregulowana także sprawa zobowiązań PKP SA związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. PKP SA ma spłacić te zobowiązania za lata 2011-15 przenosząc własność akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz Skarbu Państwa. Ma to na celu uniezależnienie spółki zarządzającej torami od Grupy PKP, która skupia także przewoźników kolejowych. Unia Europejska wymaga od Polski uniezależnienia operatora torów od przewoźników.

Ustawa wprowadza też zmiany w Funduszu Kolejowym - jeżeli w najbliższych latach w Funduszu zabraknie pieniędzy na realizację jego zadań, to Bank Gospodarstwa Krajowego, za zgodą ministrów infrastruktury i finansów, będzie mógł je finansować z środków własnych. Później Fundusz Kolejowy będzie spłacał te kwoty.

Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe i ustawa o Funduszu Kolejowym zgodnie z wprowadzonymi w kwietniu 2010 r. zmianami, mają zapewnić PKP SA. pieniądze na spłatę historycznego zadłużenia polskiej kolei, które wynosi ok. 5,5 mld zł. Skarb Państwa ma wykupić od PKP SA akcje PKP Polskie Linie Kolejowe za pieniądze z Funduszu. Jest on zasilany częścią opłaty paliwowej zawartej w cenie paliwa.

Teraz ustawa trafi do prezydenta. (PAP)

ago/ drag/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)