Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: Multimedialne prezentacje o państwie podziemnym

0
Podziel się:

Blisko 270 multimedialnych prezentacji nadesłali uczniowie śląskich szkół
na konkurs, ogłoszony z okazji 71. rocznicy powołania Polskiego Państwa Podziemnego. Ideą
przedsięwzięcia było opowiadanie o historii w nowoczesnej, atrakcyjnej formie.

Blisko 270 multimedialnych prezentacji nadesłali uczniowie śląskich szkół na konkurs, ogłoszony z okazji 71. rocznicy powołania Polskiego Państwa Podziemnego. Ideą przedsięwzięcia było opowiadanie o historii w nowoczesnej, atrakcyjnej formie.

W środę w Katowicach rozstrzygnięto adresowany do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych konkurs. Wśród gimnazjalistów wygrał go Kornel Lizurej z gimnazjum w Bojszowach, a w kategorii szkół ponadgimnazjalnych Dominik Gutowski z Zespołu Szkół nr 1 w Piekarach Śląskich. Przyznano też inne nagrody oraz kilkanaście wyróżnień.

Wojewódzki konkurs zorganizowały śląski okręg Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, Stowarzyszenie Pamięci Armii Krajowej w Bielsku-Białej oraz bielski ośrodek doskonalenia nauczycieli WOM. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Instytut Pamięci Narodowej.

Konkurs miał pogłębić wiedzę młodzieży o historii II wojny światowej i upowszechnić zasługi Polskiego Państwa Podziemnego, w tym Armii Krajowej, dla uzyskania niepodległości Polski. Liczyła się jednak nie tylko treść, ale i forma prac - chodziło o atrakcyjne w odbiorze prezentacje audiowizualne.

"Nagrodziliśmy i wyróżniliśmy te prace, których autorzy najlepiej poradzili sobie nie z jedną, a z dwiema dyscyplinami: techniką komputerową i materiałem historycznym, nie ulegając pokusie +pójścia na skróty+" - powiedział PAP Andrzej Sznajder z katowickiego IPN, uczestniczący w ocenie prac konkursowych.

Jurorzy uznali, że sporo nadesłanych prac było bardzo interesujących ze względu na oryginalne ujęcie tematu, ale słabą stroną wielu z nich była zbyt duża ilość materiału faktograficznego na slajdach, co tworzyło wrażenie przeładowania i nieczytelności przekazu.

"Często było to oparte na operacjach typu kopiuj-wklej. My natomiast preferowaliśmy prace, których autorzy przeanalizowali obszerny materiał faktograficzny, poradzili sobie z jego selekcją, wręcz zadali pytanie badawcze: co jest najbardziej istotne i ciekawe, a dopiero pod tym kątem dobrali materiały do przedstawienia w atrakcyjnej, multimedialnej formie" - wyjaśnił Sznajder.

Jurorzy oceniali przede wszystkim samodzielność prac i ich zgodność z tematem, trafność i oryginalność przedstawienia tematu, zawartość merytoryczną, walory artystyczne prezentacji oraz dobór i wykorzystanie narzędzi informatycznych.

Konkurs "Polskie Państwo Podziemne 1939-1945 w prezentacji multimedialnej" to kolejne tego typu przedsięwzięcie współorganizowane przez katowicki IPN. W tym roku Instytut rozstrzygnął też konkurs na prace plastyczne oraz stronę internetową pod tytułem "Pamięć o Katyniu". Przedstawiciele IPN przekonują, że takie inicjatywy to dobra forma dotarcia do młodzieży z trudnymi tematami z polskiej historii.(PAP)

mab/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)