Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: Ponad 30-letnie tramwaje z Frankfurtu na śląskich torach

0
Podziel się:

Dziesięć ponad 30-letnich tramwajów z Frankfurtu nad Menem wyjedzie w
najbliższych miesiącach na tory w aglomeracji katowickiej. W środę oficjalnie zaprezentowano
pierwszy z nich, dziewięć kolejnych pojawi się w regionie do końca tego roku.

Dziesięć ponad 30-letnich tramwajów z Frankfurtu nad Menem wyjedzie w najbliższych miesiącach na tory w aglomeracji katowickiej. W środę oficjalnie zaprezentowano pierwszy z nich, dziewięć kolejnych pojawi się w regionie do końca tego roku.

Firma Tramwaje Śląskie zdecydowała się na zakup używanych niemieckich tramwajów m.in. dlatego, że są dwustronne - do nawracania nie potrzebują pętli, dlatego będzie można stosować je w trakcie planowanej na najbliższe lata modernizacji torowisk i sieci trakcyjnej. Sprawdzą się także w czasie ruszającej w przyszłym roku przebudowy centrum Katowic.

W bliskiej przyszłości, dzięki unijnym środkom, firma planuje zakup 30 nowych, nowoczesnych tramwajów. Koszt jednego szacuje się na 7-9 mln zł, w zależności od typu i wyposażenia. Jeden używany tramwaj z Frankfurtu, wraz z transportem i adaptacją, to koszt ok. 430 tys. zł. Niewykluczone, że spółka kupi więcej używanych pojazdów z Frankfurtu.

Miłośnicy komunikacji tramwajowej potocznie nazywają niemieckie wagony Duewag PT8 "helmutami". Te, które pojawią się na torach Śląska i Zagłębia, mają od 32 do 37 lat. Szefowie Tramwajów Śląskich zapewniają, że wagony są w dobrym stanie technicznym, były serwisowane i poddawane przeglądom zgodnie z niemieckimi normami. Tego typu tabor nadal kursuje we Frankfurcie.

Sprowadzone z Niemiec wagony zostały dostosowane do polskich warunków i przepisów, m.in. zmieniony został układ zasilania hamulców szynowych w taki sposób, by możliwe było hamowanie wagonów w przypadku braku napięcia w sieci. Zmieniono także mechanizm łączenia wagonów.

W wagonach zamontowano kasowniki, radiotelefony, a tablice informujące o kierunku jazdy wymieniono na elektroniczne. Konieczne było również przystosowanie, umożliwiające wejście do wagonu podróżnym z większym bagażem oraz matkom z wózkami dziecięcymi. Wagony mają 62 miejsca siedzące i 180 stojących.

Sprowadzone tramwaje będą prawdopodobnie jeździć po Katowicach oraz między Katowicami a Sosnowcem. Mieszkańcy aglomeracji mogli już zobaczyć takie wagony - najpierw wiosną, w czasie testów, potem podczas szkolenia motorniczych. Niebawem tramwaj będzie już regularnie woził pasażerów.

Adaptacja wagonu trwa zwykle trzy tygodnie. Niektóre z nich na tory wyjadą w barwach charakterystycznych dla Tramwajów Śląskich - czerwone z elementami kolorów kremowego i czarnego; na pozostałych będą reklamy. Choć miłośnicy tramwajów ochrzcili już je "helmutami", Tramwaje Śląskie wciąż czekają na propozycje potocznej nazwy dla sprowadzonych wagonów. Można je przesyłać na adres poczty elektronicznej tramwaj@tram-silesia.pl.

Tramwaje Śląskie obsługują 25 połączeń w 12 miastach aglomeracji katowickiej. Codziennie na tory wyjeżdża ok. 250 wagonów. Korzystają z ok. 200 km torowisk.

Marek Błoński (PAP)

mab/ mtb/ pad/

śląskie
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)