Notowania

wiadomości
28.03.2011 19:05

Sprawozdanie KRRiT z działalności w 2010 r.

Rozdzielenie ok. 537 mln zł abonamentu między publiczne radio i telewizję, 640 uchwał, pięć kar dla nadawców i rozpoczęcie konkursów do rad nadzorczych mediów publicznych - to niektóre dane, obrazujące działalność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2010 r.

Podziel się
Dodaj komentarz

Rozdzielenie ok. 537 mln zł abonamentu między publiczne radio i telewizję, 640 uchwał, pięć kar dla nadawców i rozpoczęcie konkursów do rad nadzorczych mediów publicznych - to niektóre dane, obrazujące działalność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2010 r.

KRRiT opublikowała w poniedziałek sprawozdanie z działalności wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w ub.r. (liczące łącznie ponad 370 stron). Pod koniec ub. tygodnia dokumenty zostały wysłane do Sejmu, Senatu i prezydenta.

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, gdyby sprawozdanie odrzuciły Sejm i Senat, wtedy kadencja Rady wygasa po dwóch tygodniach, chyba że nie potwierdzi tego prezydent. Do tej pory tylko raz - w 2010 r. - zdarzyło się, że KRRiT została rozwiązana w ten sposób. Natomiast w 2009 i 2008 r., gdy sprawozdania KRRiT odrzucały Sejm i Senat, na przerwanie kadencji Rady nie zgadzał się jednak prezydent Lech Kaczyński.

Z kolei w tym roku mówiło się o tym, że KRRiT może nie złożyć sprawozdania w terminie (do końca marca). Według doniesień "Gazety Wyborczej", która pisała o takiej możliwości pod koniec lutego, miałby to być plan lewicy na zachowanie władzy w TVP. Wówczas ze strony PO słychać było, że skoro KRRiT od kilku miesięcy nie jest w stanie wybrać nowych rad nadzorczych w TVP i Polskim Radiu, to jej sprawozdanie należy odrzucić.

Od tego czasu jednak KRRiT zdołała wybrać m.in. nową radę nadzorczą TVP, która powołała tymczasowy zarząd spółki. Do wybrania zostały jeszcze rady nadzorcze Polskiego Radia oraz regionalnych rozgłośni radiowych w Gdańsku, Olsztynie, Szczecinie, Rzeszowie i Zielonej Górze.

Sprawozdanie KRRiT za 2010 r. powoływaniu rad nadzorczych poświęca stosunkowo niewiele miejsca. W ub.r. żaden z konkursów nie został zakończony. KRRiT podkreśla, że po raz pierwszy dokonywano wyboru w pełni transparentnie, przy udziale środowisk akademickich i przy obecności mediów. Do konkursów zgłosiło się 294 kandydatów.

KRRiT przedstawia w sprawozdaniu m.in. podział środków abonamentowych za ub.r. Z łącznej kwoty prawie 537 mln zł TVP otrzymała niecałe 221,5 mln zł. Na radiofonię przeznaczono ponad 315 mln zł; prawie 157 mln zł trafiło do Polskiego Radia, a ponad 158,5 mln zł - do rozgłośni regionalnych. W porównaniu z poprzednim rokiem wpływy ogólne z abonamentu spadły o 91 mln zł.

W sprawozdaniu wyliczono, że w 2010 r. do KRRiT wpłynęło prawie 3,2 tys. skarg - to ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Najwięcej dotyczyło programu (1387), abonamentu (586), reklam (448) i spraw personalnych (365). Wśród skarg na program aż 807 dotyczyło treści wyemitowanego 4 października 2010 r. w TVN odcinka "Rozmów w toku" pt. "Najlepsza na świecie jest miłość w klozecie". Przewodniczący KRRiT zdecydował w marcu tego roku o nałożeniu na stację kary 300 tys. zł.

Wystąpienia ws. abonamentowych często dotyczyły m.in. zwolnienia z abonamentu osób pobierających renty rodzinne. Z kolei wśród skarg na reklamy ponad połowa związana była z reklamą jednej z marek aut. Skarżący zarzucali autorom spotu propagowanie rozwiązłego trybu życia, jednak KRRiT nie stwierdziła naruszenia.

Do KRRiT napływały też skargi dot. technicznych problemów z odbiorem programów (81), działań samej Rady (74), platform cyfrowych (37), konkursów (32), kampanii wyborczych (28), finansów mediów publicznych (22), spraw koncesyjnych (14) i telewizji kablowych (13).

Rada rozpatrzyła prawie 9,2 tys. wniosków od zalegających z opłatą abonamentu. Należności umarzano lub rozkładano na raty.

W 2010 r. przewodniczący KRRiT pięciokrotnie nałożył na nadawców kary finansowe na łączną kwotę prawie 23,5 tys. zł. Dwukrotnie ukarany został Polsat - za wyemitowanie o godz. 6 reklamy jednego z piw musiał zapłacić 2,8 tys. zł, zaś za przekroczenie dopuszczalnego limitu emisji reklam - 12,8 tys. zł. Nadmiar reklam był też powodem nałożenia kary w wysokości ponad 7,8 tys. zł na TVP.

Dwie kary miały charakter niepieniężny. W listopadzie 2010 r. TVP została wezwana od zaniechania działań, polegających - w ocenie KRRiT - na nierzetelnym informowaniu o wydarzeniach związanych z próbą przeniesienia krzyża sprzed Pałacu Prezydenckiego do kościoła św. Anny w Warszawie. Natomiast w październiku 2010 r. KRRiT wezwała Warszawską Prowincję Redemptorystów, właściciela koncesji Radia Maryja, do zaniechania nadawania ukrytych reklam.

KRRiT wyliczyła też, że odbyła 67 posiedzeń, przyjęła 640 uchwał oraz 14 stanowisk, komunikatów i oświadczeń.

Rafał Lesiecki (PAP)

ral/ itm/ gma/

Tagi: wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz