Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Stolica: Kino Iluzjon wprowadziło reklamy przed seansami

0
Podziel się:

W stołecznym Iluzjonie, należącym do Filmoteki Narodowej, wprowadzono przed
seansami bloki reklamowe. Wpływy z wyświetlania reklam zasilą budżet przeznaczony na organizację
wydarzeń specjalnych i emisję filmów premierowych - wyjaśnił kierownik kina Michał Komoń.

W stołecznym Iluzjonie, należącym do Filmoteki Narodowej, wprowadzono przed seansami bloki reklamowe. Wpływy z wyświetlania reklam zasilą budżet przeznaczony na organizację wydarzeń specjalnych i emisję filmów premierowych - wyjaśnił kierownik kina Michał Komoń.

Kino Iluzjon, jedna z kulturalnych wizytówek stolicy, działa w Warszawie od prawie 60 lat. Wprowadzenie reklam to nowość; pracownicy kina nie przypominają sobie, aby były one prezentowane w Iluzjonie kiedykolwiek wcześniej - powiedziała PAP rzeczniczka Filmoteki Narodowej Justyna Jabłońska.

Kierownik Iluzjonu Michał Komoń, tłumacząc zmianę, mówił: "Pragniemy kontynuować naszą misję - prezentować ambitny repertuar, klasykę kina, filmy artystyczne, w dużej mierze spoza głównego nurtu. Dużą wagę przywiązujemy do produkcji polskich - przez cały styczeń na przykład pokazujemy najlepsze filmy polskie zeszłego roku, kandydujące do Polskich Nagród Filmowych Orły. Idąc z duchem czasu, do repertuaru wprowadzamy także nowości. W lutym będzie ich kilka. Premierowo pokażemy najnowszy obraz Steve'a McQueena +Zniewolony: 12 Years a Slave+ i, przedpremierowo, film Jima Jarmuscha +Tylko kochankowie przeżyją+".

"Taka działalność łączy się z bardzo konkretnymi obciążeniami finansowymi. Jednocześnie zależy nam na utrzymaniu cen biletów na obecnym poziomie, chodzi o 10-18 zł" - powiedział PAP Komoń. Jak zaznaczył, Iluzjon - tak jak inne kina niszowe - musiał odnaleźć się na komercyjnym rynku, a koszty utrzymania obiektu oraz przygotowania materiałów do projekcji lub ekspozycji są znaczne.

Za pokazywanie reklam kino pobiera opłatę. Filmoteka Narodowa podpisała z brokerem reklamowym, firmą KinAds, umowę, na mocy której za wyświetlane reklamy Iluzjon otrzyma wynagrodzenie - wyjaśnił Komoń. Jak powiedział, wpływy te zasilą budżet przeznaczony na bieżącą działalność, organizację wydarzeń specjalnych i emisję filmów premierowych.

Zgodnie z ustaleniami, blok reklamowy przed seansem w Iluzjonie trwać może maksymalnie 5 minut. "Zastrzegliśmy sobie jednak prawo do ostatecznej akceptacji materiałów reklamowych, które będą pojawiały się w kinie" - powiedział Komoń, pytany o rodzaj reklamowanych produktów i usług. Jednocześnie zaznaczył: "Nie zamierzamy wprowadzać rygorystycznych ograniczeń w tej materii. Każda reklama nie naruszająca ogólnie przyjętych norm społeczno-obyczajowych może potencjalnie pojawić się na ekranie".

Do bloków reklamowych wprowadzone będą także zwiastuny kinowe, spoty społeczne, własne materiały promocyjne Filmoteki Narodowej oraz materiały innych instytucji i partnerów Filmoteki. Obecnie przed seansami obejrzeć można np. krótki materiał informacyjny Opery Narodowej - przypomniał Komoń.

Nim zapadła decyzja o wyświetlaniu reklam, kino przeprowadziło w tej sprawie (w lutym 2013 r.) ankietę wśród publiczności. Widzowie zdecydowali, że zgadzają się na taką zmianę - powiedział PAP szef Iluzjonu.

Pytany, czy w Iluzjonie, jako placówce podległej Filmotece Narodowej - państwowej instytucji kultury, prezentowanie reklam jest dozwolone, Komoń zaznaczył: "Kino Iluzjon prowadzi działalność misyjną - upowszechnia kulturę filmową, zgodnie ze statutem Filmoteki Narodowej. Jednak jest też obiektem, który funkcjonuje na normalnym rynku komercyjnym, rządzonym przez określone prawa popytu i podaży".

"Niestety, obiekty narodowej instytucji kultury nie są zwolnione z opłat takich, jak podatek od nieruchomości czy gruntu. Nie posiadają też preferencyjnych stawek na dostawy energii, wody oraz inne świadczenia" - mówił Michał Komoń. "Nie widzę powodu, dla którego w takich realiach rynkowych mielibyśmy ograniczać funkcjonowanie w sferze sprzedaży. Oczywiście o ile nie koliduje to z podstawową działalnością statutową. Podobnie jest w sferze usług - działającą na terenie kina kawiarnię Iluzja prowadzi podmiot zewnętrzny, wyłoniony w konkursie" - zwrócił uwagę szef kina.

Oprócz reklam, przed seansami w Iluzjonie oglądać można - tak jak bywało to w przeszłości - kroniki filmowe, wyświetlane w kinie od maja 2013 r., przed wybranymi wieczornymi projekcjami. Kluczem doboru odpowiedniej kroniki do prezentowanego później filmu jest zazwyczaj osoba ze świata kina, której dotyczą aktualny cykl w repertuarze, wydarzenie; bywa to też np. pora roku.

Kino Iluzjon (obecna pełna nazwa to: Iluzjon-Muzeum Sztuki Filmowej) rozpoczęło działalność w 1956 r. jako klub "Iluzjon" przy Archiwum Filmowym w Warszawie. Kino wielokrotnie zmieniało siedzibę. Pierwszą było kino Kultura na Krakowskim Przedmieściu. Od 1957 do 1960 r. Iluzjon działał w gmachu Urzędu Rady Ministrów, a przez kolejny rok w kinie Aurora przy ul. Kredytowej. W 1963 r. kino wznowiło działalność w sali Pod Kopułą przy Placu Trzech Krzyży, gdzie funkcjonowało przez najbliższe 10 lat, aby w 1974 r. przenieść się do kina Polonia przy ul. Marszałkowskiej. Od 1984 do 1996 r. Iluzjon rezydował w kinie Śląsk przy ul. Wspólnej.

W 1997 r. Filmoteka Narodowa uzyskała nową siedzibę dla swojego kina - w budynku przy ul. Narbutta w dawnym mokotowskim kinie Stolica. W 2008 r., dzięki środkom budżetowym ministerstwa kultury, Filmoteka Narodowa zakupiła zabytkowy gmach przy Narbutta. W związku z generalnym remontem i modernizacją tego budynku, od stycznia 2009 r. Iluzjon działał w jednej z sal w budynku Biblioteki Narodowej. W listopadzie 2012 r. działalność Iluzjonu wznowiono w odremontowanym gmachu przy ul. Narbutta.(PAP)

jp/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)