W poniedziałek zostaną otwarte oferty w przetargu na dostawę 35 sześciowagonowych pociągów dla warszawskiego metra. To największy zakup w historii podziemnej kolejki. Większość nowych składów będzie jeździć na centralnym odcinku II linii metra.
W sumie do stolicy ma trafić 210 wagonów podziemnych pociągów. Obecnie jest ich 240, więc tabor powiększy się blisko dwukrotnie. Pierwsze wagony mają być dostarczone w ostatnim kwartale 2012 r., ostatnie - rok później.
Zamawiane pociągi będą różnić się od tych, które jeżdżą obecnie. Nowością będzie m.in. to, że nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu. Będą one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w wewnętrzny monitoring. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących, a w sumie ma zmieścić się w nim ponad 1400 osób, czyli o ok. 200 więcej niż w obecnie używanych.
Jak powiedział PAP Paweł Siedlecki z działu rzecznika prasowego Metra Warszawskiego, trudno obecnie mówić o wyglądzie nowych wagonów. Będzie on zależeć od specyfikacji technicznej pojazdów produkowanych przez firmę, która wygra przetarg.
20 nowych składów metra będzie obsługiwać centralny odcinek II linii metra, który ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r. Pierwsze prace związane z jego budową rozpoczęły się w tym tygodniu. Reszta wagonów ma jeździć na trasie I linii, co ma związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.
Głównym kryterium wyboru oferty będzie zaproponowana cena (50 proc.), ale pod uwagę będą brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.).
W październiku ub.r. władze miasta podpisały umowę na budowę centralnego odcinka II linii metra, która połączyć ma wschodnie i zachodnie dzielnice miasta. Ma ona pochłonąć 4,1 mld zł. W połowie lipca br. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii podziemnej kolejki oraz zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie miałoby wynieść 2,9 mld zł.
Sześciokilometrowy odcinek II linii ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r. Między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim ma być siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Stacje mają być budowane metodą odkrywkową, a tunele wiercone specjalnymi tarczami.
Do budowy posłuży największa w Polsce tarcza, dzięki której powstanie m.in. tunel biegnący osiem metrów pod dnem Wisły. W ramach inwestycji powstanie też najgłębiej położona stacja metra - Nowy Świat, która będzie zlokalizowana sześć pięter pod ziemią.
Od uruchomienia warszawskiego metra minęło 15 lat. Oficjalne oddanie do użytku nastąpiło 7 kwietnia 1995 r. Kolejka połączyła najbardziej oddalone na południe rejony dzielnicy Ursynów z centrum miasta. Na odcinku 11 km - między Kabatami a Politechniką - oddano wówczas 11 stacji. Dziś metro ma 21 stacji na odcinku 23 km i przewozi około 500 tys. pasażerów dziennie, a od 1995 r. było ich ponad miliard.
W godzinach szczytu pociągi kursują średnio co 2 minuty i 50 sekund. Maksymalna prędkość, jaką mogą osiągać, to 60 km/h. Spółka stara się o uzyskanie zgody na eksploatację nowego systemu sterowania ruchem, który pozwoli na zwiększenie prędkości do 80 km/h. Nowy system ma też umożliwić zachowanie mniejszych odstępów między pociągami, dzięki czemu będą mogły one kursować co 90 sekund. (PAP)
mca/ wkr/ mow/