Około 30 tys. uczniów klas I-III obejmie w najbliższych trzech latach indywidualne kształcenie dzieci w Świętokrzyskiem. Umożliwi ono rozpoznanie słabości i zdolności ucznia oraz eliminowanie braków i wzmocnienie uzdolnień. 23,5 mln zł na ten cel wyłoży UE.
Jak zapowiada zarząd województwa, w ramach finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny programu operacyjnego Kapitał Ludzki, w Świętokrzyskiem realizowany będzie systemowy projekt edukacyjny "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego".
Realizacja tego projektu ma służyć diagnozowaniu szczególnych uzdolnień uczniów jak też wykrywaniu problemów z nauką u dzieci będących na wczesnym etapie edukacji. "Jednocześnie do indywidualnych potrzeb każdego dziecka dostosowywany będzie tok jego kształcenia" - wyjaśnia członek zarządu województwa Zdzisław Wrzałka.
Dzięki unijnym pieniądzom, świętokrzyscy nauczyciele będą mogli rozwinąć swoje kompetencje w zakresie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów - zwłaszcza w zakresie czytania, pisania i liczenia - oraz prowadzenia odpowiednich do ujawnionych potrzeb zajęć. Szkoły będą mogły zaś sfinansować koszty dodatkowej pracy nauczycieli, a także zakupić, za maksimum 10 proc. otrzymanych środków, niezbędne wyposażenie; np. komputery, oprogramowanie, meble i pomoce naukowe - tłumaczy Wrzałka.
Zgodnie z założeniami projektu, na etapie nauczania początkowego będą prowadzone m.in. zajęcia dla dzieci wykazujących trudności w czytaniu i pisaniu, dla zagrożonych dysleksją, lekcje dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych, zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy oraz zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej.
Przewidziano też gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy, specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - m.in. hipoterapię, muzykoterapię i dogoterapię - dla dzieci niepełnosprawnych, różnego typu zajęcia poszerzające zainteresowania uczniów wyjątkowo uzdolnionych w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych - np. terenowe prowadzenie obserwacji przyrody.
W 630 szkołach podstawowych woj. świętokrzyskiego uczy się ponad 35,5 tys. dzieci w klasach od I do III. Wdrażające realizację programu Kapitał Ludzki Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego zakłada, że indywidualne programy nauczania najmłodszych uczniów podejmie przynajmniej 500 placówek.
Konkurs wniosków o przyznanie środków na realizację pomysłów edukacyjnych zostanie ogłoszony już w lutym, aby od 1 września można było rozpocząć dodatkowe zajęcia.
"W tym roku realizacja projektu będzie mieć charakter pilotażowy - przeznaczy się na nią 1,5 mln zł. W dwóch kolejnych latach dotacje będą wielokrotnie wyższe - tak, że do 2013 roku dofinansowanie wdrażania nowych programów nauczania sięgnie sumy 23,5 mln zł" - podkreślił Wrzałka.
Według niego, potrzebę zindywidualizowanego podejścia pedagogicznego do dzieci rozpoczynających edukację szkolną potwierdzają przeprowadzone badania. Wynika z nich m.in., że 60 proc. sześciolatków potrzebuje pomocy logopedycznej, zaburzenia dyslektyczne mogą dotyczyć nawet 15 proc. uczniów, około trzy proc. dzieci dotkniętych jest niepełnosprawnością, a pięć proc. wykazuje szczególne, wyjątkowe zdolności.
Świętokrzyskie ma szanse wykorzystania w latach 2007-2013 na przedsięwzięcia finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego - w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki - 317,5 mln euro. Na jednego mieszkańca przypada 250 euro - najwięcej ze wszystkich województw.(PAP)
mch/ ls/