Siedem odcinków dróg powiatowych i 17 gminnych będzie w tym roku wybudowanych lub wyremontowanych w ramach programu przebudowy dróg lokalnych - podał świętokrzyski urząd wojewódzki. Dotacja dla świętokrzyskich samorządów wyniesie 25 mln 250 tys. zł.
Jak poinformowała w środę PAP rzeczniczka wojewody świętokrzyskiego Agata Wojda, maksymalne dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów może zostać przeznaczone na inwestycje dot. pięciu dróg powiatowych i 16 gminnych.
Największym projektem współfinansowanym w ramach programu w Świętokrzyskiem będzie budowa należącej do powiatu skarżyskiego ulicy 3 Maja w Skarżysku-Kamiennej. Prace na ponad dwukilometrowym odcinku wyceniono tam na ponad 10 mln zł. W tym przypadku inwestor otrzyma maksymalną możliwą kwotę wsparcia inwestycji, czyli 3 mln zł.
Pieniądze na przebudowę dróg otrzymają powiaty: starachowicki, skarżyski, kielecki oraz miasto Kielce. Wśród gmin, dofinansowanie otrzymają m.in.: Busko Zdrój, Strawczyn, Pińczów, Końskie, Ostrowiec Świętokrzyski, Jędrzejów, Włoszczowa oraz Secemin.
Był to już drugi nabór na dofinansowanie tzw. schetynówek na 2013 rok. Pierwszy, przeprowadzony we wrześniu, został unieważniony z powodu zmiany zasad dofinansowania projektów. "Wcześniejszy nabór zakładał maksymalną kwotę dofinansowania na poziomie 30 proc.; zmienione warunki zwiększyły kwotę dofinansowania do 50 proc." - wyjaśniła Wojda.
W drugim naborze, zakończonym w grudniu 2012 r., do świętokrzyskiego urzędu wojewódzkiego samorządy zgłosiły 64 projekty na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 47 mln zł.
Jak wytłumaczyła PAP Wojda, lista z inwestycjami zakwalifikowanymi do dofinansowania trafiła do akceptacji do ministerstwa administracji.
Jeśli w procedurze przetargowej samorządom uda się zaoszczędzić, lista projektów objęta Narodowym Programem Przebudowy Dróg Lokalnych w Świętokrzyskiem będzie wydłużona o kolejne, które w rankingu urzędników zdobyły najwięcej punktów.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo - Rozwój - Dostępność jest kontynuacją rządowego programu realizowanego w latach 2008-2011. Program zaproponował ówczesny szef MSWiA Grzegorz Schetyna; stąd drogi wybudowane i przebudowane w ramach programu potocznie nazywane są "schetynówkami". Co roku z budżetu państwa na budowę lub przebudowę dróg lokalnych rząd przeznaczał około 1 mld zł, a drugie tyle dokładały samorządy. Celem programu była taka przebudowa, budowa lub remonty ważnych odcinków dróg lokalnych, by zostały one połączone z siecią dróg wojewódzkich i krajowych.
We wrześniu 2011 r. rząd zdecydował o kontynuowaniu programu. Zgodnie z nowym programem, w 2012 r. rząd miał przekazać samorządom na realizację zadań drogowych 200 mln zł, w latach 2013-2015 - 3 mld zł - po miliardzie w każdym roku, co oznacza łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł. Inwestycje drogowe realizowane w ramach programu w latach 2012-2015 miały być finansowane w proporcjach: 30 proc. z pieniędzy budżetowych i 70 proc. ze środków własnych samorządów.
Pod koniec listopada ub.r. rząd zdecydował, że w 2013 r. na program przeznaczono 0,5 mld zł, a nie 1 mld zł, jak wcześniej planowano, ale za to proporcje finansowania inwestycji będą korzystniejsze dla samorządów. Zamiast finansowania ich w 30 proc. z pieniędzy budżetowych i 70 proc. ze środków własnych samorządów, ustalono je na poziomie: 50 proc. środków z dotacji budżetowej i 50 proc. od samorządów.
W latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6,8 tys. km dróg lokalnych.
W 2012 roku tylko w województwie świętokrzyskim programem objęto 50 km dróg - 28,5 km powiatowych i 21,5 km gminnych. Łączna wartość inwestycji przekroczyła 40 mln zł, przy dofinansowaniu z programu w wysokości 10,1 mln zł. (PAP)
mjk/ je/ jbr/