Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Toruń: Trzy nowe wystawy w Galerii Wozownia

0
Podziel się:

Wystawy fotografii Magdaleny Hueckel i Jolanty Gawryś-Jędrej przygotowała
toruńska Galeria Wozownia. Pomysł trzeciej udostępnionej ekspozycji pt. Mdłości, jest efektem snu
kuratorki galerii.

Wystawy fotografii Magdaleny Hueckel i Jolanty Gawryś-Jędrej przygotowała toruńska Galeria Wozownia. Pomysł trzeciej udostępnionej ekspozycji pt. Mdłości, jest efektem snu kuratorki galerii.

Wystawa dokonań Magdaleny Hueckel obejmuje fotografie będące zapisem jej podróży po Afryce. Prezentowane widoki nie przypominają jednak typowych zdjęć z podróży, ale uwieczniają obrazy opuszczonych miejsc, obiektów sakralnych czy szczątków zwierząt.

"Cykl +Anima. Obrazy z Afryki+ jest osobistą opowieścią o podróży. Obrazy w nim zawarte ukazują rzeczywistość z perspektywy przybysza, który wnikając w obcy, niezrozumiały świat Afryki próbuje odnaleźć uniwersalne prawdy dotyczące życia, śmierci, odrodzenia, przemiany. Próba wejścia w niewidzialny wymiar duchowości i nieśmiertelności następuje poprzez zgłębianie obrazów pustki, porzuconych, zapomnianych i zrujnowanych miejsc przeplatających się z ujęciami organicznych struktur, rozkładającej się zwierzęcej materii oraz obiektów mających charakter sakralny" - podkreśliła autorka w katalogu wystawy.

Jak zaznaczyła Hueckel, cykl jej fotografii nie ma charakteru etnograficznego. Czarno-białe fotografie w technice analogowej powstały w latach 2005-2013 podczas podróży Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego po Afryce. Wystawie towarzyszy album fotograficzny "Anima. Obrazy z Afryki", zawierający ponad 80 prac.

Hueckel jest artystką wizualną, fotografką teatralną, scenografką, podróżniczką. W 2004 ukończyła Wydział Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku, studiowała grafikę w szwajcarskiej Schuele fur Gestaltung w St. Gallen (2001) oraz fotografię w Vysokiej Skole Vytvarnych Umeni w Bratysławie (2002). Współpracuje z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego.

Druga z fotograficznych wystaw w Galerii Wozownia, zatytułowana "Verte", obejmuje fotogramy autorstwa Jolanty Gawryś-Jędrej. Jak informuje w katalogu autorka, prezentowany cykl jest wynikiem jej zainteresowania fotografią reklamową i odnosi się do "postrzegania kobiety poprzez pryzmat cielesności, a także do takich pojęć, jak prawda czy fałsz".

Dwustronne fotografie wielkoformatowe przedstawiają portrety kobiece. Z jednej strony bohaterki ukazane są en face, z drugiej zaś od tyłu i obie strony każdego z portretów prezentują kobiety w tej samej pozie i inscenizacji.

"Portrety en face przedstawiają kobiety piękne i atrakcyjne zgodnie z ideałem kreowanym przez reklamy komercyjne i czasopisma kobiece. Każda z nich posiada atrybut kobiecości pozornie ją upiększający. Na odwrocie prac dostrzegamy, że ów atrybut rani bohaterki fotografii powodując siniaki lub sączenie się krwi" - dodała artystka.

Jolanta Gawryś-Jędrej ukończyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, ze specjalizacją plastyka intermedialna. Obecnie artystka przygotowuje doktorat na toruńskim Wydziale Sztuk Pięknych. Obszar jej zainteresowań to fotografia i nowe media.

Jak poinformowała kuratorka trzeciej wystawy w Wozowni, zatytułowanej "Mdłości", ekspozycja jest efektem jej własnego snu. Obejmuje obrazy, grafiki i rzeźby, których autorami są głównie młodzi artyści: Katarzyna Giełżyńska, Urszula Kluz-Knopek, Monika Mausolf, Justyna Olszewska, Martyna Pająk, Damian Reniszyn, Beata Szczepaniak i Marcin Zawicki.

"Koncepcja wystawy, tytułem nawiązująca do książki francuskiego filozofa Jean-Paul Sartre'a +Mdłości+ (1938) nawiedziła mnie pewnej nocy we śnie. Widziane wcześniej na jawie prace młodych artystek i artystów +zawiązały się+ nagle w sieć znaczeń, od razu, jakby +odgórnie+, opatrzoną hasłem +Mdłości+ i pytaniem, czy może mamy do czynienia z czymś w rodzaju +generacyjnego manifestu+" - napisała w katalogu kuratorka.

Wystawy fotografii można oglądać do 2 lutego, a ekspozycję pt. "Mdłości" do 23 lutego. (PAP)

olz/ as/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)