Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Tramwaje Śląskie wyremontują więcej torów

0
Podziel się:

Obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej spółka
Tramwaje Śląskie rozszerzy prowadzone od kilku lat prace modernizacyjne. Pierwotnie projekt
wyceniono na ok. 650 mln zł; teraz 110 mln zł oszczędności ma trafić na kolejne remonty torów i
nowe wozy.

Obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie rozszerzy prowadzone od kilku lat prace modernizacyjne. Pierwotnie projekt wyceniono na ok. 650 mln zł; teraz 110 mln zł oszczędności ma trafić na kolejne remonty torów i nowe wozy.

Obecny zakres przedsięwzięcia obejmuje m.in. remonty 46 km torów w 6 miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Wartość całego projektu określono pierwotnie na niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto).

Prawie wszystkie te prace i dostawy już trwają, część już się zakończyła. Łączny ich koszt - po wyborze wykonawców - wyniósł 473,1 mln zł netto, w tym 279,1 mln zł unijnego dofinansowania (59 proc.). Inna część projektu - dotycząca inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną w Tychach (m.in. trolejbusową) - kosztuje 68,7 mln zł.

Jak poinformował podczas czwartkowej konferencji prasowej w Chorzowie prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, dzięki temu, że realizując projekt uzyskano niższe ceny, niż wcześniej zakładano, spółka przygotowała rozszerzenie projektu o jego drugi etap.

Rozszerzenie ma objąć m.in. modernizację łącznie 14 km torowisk (np. odcinka linii nr 7 w Świętochłowicach, układu torów na chorzowskim Rynku oraz torowisk w centrum Szopienic), zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów, a także modernizację układów sterowania ruchem tramwajowym.

Według Freislera na rozszerzenie projektu zgodził się już resort infrastruktury i rozwoju, obecnie sprawę bada Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zgoda tej instytucji spodziewana jest wstępnie w marcu; gdy napłynie, będzie już można ogłaszać przetargi. Wszystkie objęte drugim etapem projektu przedsięwzięcia muszą być gotowe przed końcem 2015 r.

Duży projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbyły się, projekt kontynuowano.

Uwzględniono w nim - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną w Tychach. Miasto Tychy, jako partner projektu, modernizuje 15 km sieci trakcji trolejbusowej, kupiło już 15 nowych trolejbusów. Powstają też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy - przy dworcu kolejowym Tychy (ma być gotowy w czerwcu br.) i przystanku Tychy Lodowisko (w grudniu). Tyska część projektu kosztuje 68,7 mln zł, w tym 40,5 mln zł z UE. Założeniem miasta jest budowa spójnego systemu komunikacji wokół osi - szybkiej kolei regionalnej do Katowic i Sosnowca.

Niezależnie Tramwaje Śląskie i Tychy przygotowują się - już osobno - do nowych unijnych środków na lata 2014-2020. Samorząd woj. śląskiego wnioskował już, by wśród projektów z tego regionu finansowanych ze środków krajowych znalazł się nowy projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji katowickiej - wstępnie oszacowany na 695 mln zł.

Jak powiedział PAP w czwartek Freisler, Tramwaje Śląskie chcą, aby znalazły się w nim m.in. zapowiadane od lat nowe odcinki linii tramwajowych. Spółka dysponuje już dokumentacją przedłużenia linii nr 15 w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze. Jako realne ocenia też przedłużenie linii nr 6 w Bytomiu - do dzielnicy Miechowice. Prócz tego remontowane miałyby być kolejne odcinki torowisk i kupowane nowe tramwaje. Kolejnych modernizacji starych wozów przewoźnik obecnie nie przewiduje.

Miasto Tychy w nowym okresie środków unijnych chciałoby natomiast zbudować inteligentny system zarządzania ruchem drogowym (z priorytetem dla trolejbusów i autobusów). Prócz tego zamierza kupować nowe autobusy i rozbudowywać na inne środki komunikacji działający już na stacjach kolejowych tzw. dynamiczny system obsługi pasażera (m.in. elektroniczne tablice na bieżąco informujące o kursach i ew. opóźnieniach).(PAP)

mtb/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)