Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Trzecia edycja kampanii "Użyj wyobraźni" poświęcona pieszym

0
Podziel się:

Bezpieczeństwo pieszych, w tym dzieci idących do szkoły jest tematem
trzeciej edycji kampanii społecznej "Użyj wyobraźni", która ruszyła w piątek. Według danych policji
w ubiegłym roku doszło do ponad 15 tys. wypadków z udziałem pieszych, zginęły w nich 1893 osoby.

Bezpieczeństwo pieszych, w tym dzieci idących do szkoły jest tematem trzeciej edycji kampanii społecznej "Użyj wyobraźni", która ruszyła w piątek. Według danych policji w ubiegłym roku doszło do ponad 15 tys. wypadków z udziałem pieszych, zginęły w nich 1893 osoby.

Kampanii towarzyszyć będą m.in. na bilbordach zdjęcia przedstawiające praktycznie niewidoczne nocą dla kierowców postacie pieszych i rowerzysty, opatrzone hasłami "Daj szansę pieszym. Zwolnij!" oraz "Daj szansę kierowcom. Niech Cię zobaczą! W mediach prezentowany będzie też bardzo sugestywny spot, w którym pieszych i jadącego zbyt szybko kierowcę - przed tragicznymi wypadkami próbują bezskutecznie ostrzec duchy osób, które w takich wypadkach zginęły. Pokazany jest też sam wypadek - na przejściu potrącony zostaje mężczyzna. Spot kończy ujęcie cmentarza i komentarz lektora - "Ofiary wypadków. Nie widzisz ich, nie mogą cię ostrzec. Użyj wyobraźni!".

"Co roku, każdego dnia - jesienią i zimą - na drogach ginie średnio siedmiu pieszych. Ta kampania ma trafić do ludzi, którzy właściwie nie dbają o swoje bezpieczeństwo. Wielu pieszych ma bowiem złudne przekonanie, że skoro oni widzą nadjeżdżające oświetlone auta, to i kierowcy ich widzą. W rzeczywistości kierowca jadący z prędkością 80 km/h widzi pieszego ubranego na ciemno z odległości 30, 40 metrów. Ma 1,5 sekundy na reakcję" - podkreślił na piątkowej konferencji prasowej komendant główny policji Andrzej Matejuk.

Jak dodał, rozwiązaniem jest stosowanie odblasków. Już jeden taki element powoduje, że pieszego widać z odległości 120-160 metrów.

"Nie chcemy epatować krwią, ale taki spot, jaki pokazywany będzie podczas kampanii, zmusza ludzi do myślenia" - powiedział PAP rzecznik komendanta głównego policji Mariusz Sokołowski.

W czasie kampanii, policjanci częściej będą kontrolować zarówno kierowców jak i pieszych.

Według danych funkcjonariuszy w 2008 r. odnotowano 15 024 wypadki z udziałem osób, co stanowiło ponad 30 proc. wszystkich wypadków. Zginęły w nich 1893 osoby, a 14 263 zostało rannych. W wielu przypadkach - jak podkreślają policjanci sprawcami byli sami piesi - w sumie spowodowali oni 6215 wypadków, w których zginęły 1004 osoby, a 5363 zostały ranne. Dzieci w wieku szkolnym przyczyniły się do 1007 wypadków.

Nadal do bardzo dużej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi na przejściach. Kierowcy często nie ustępują osobom przechodzącym przez ulicę pierwszeństwa. W minionym roku doszło w sumie do 4278 takich wypadków, w których 295 osób poniosło śmierć, a prawie 4300 osób zostało rannych. "Większość z nas podziwia kulturę kierowców skandynawskich, którzy zatrzymują się, widząc pieszego zbliżającego się do krawędzi jezdni, jednak w naszych realiach piesi to często intruzi, którzy przeszkadzają kierowcom, choć są równoprawnymi użytkownikami dróg" - powiedział Sokołowski.

Kampania "Użyj wyobraźni" rozpoczęła się w kwietniu akcją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów. Przyjęto ją z zainteresowaniem, a dyskusja wokół problemu była niezwykle emocjonalna. W sierpniu, podczas drugiej edycji kampanii, jej twórcy zwrócili się do młodych kierowców, zachęcając ich do używania wyobraźni podczas jazdy samochodem. Inicjatorem całego programu jest Biuro Ruchu Drogowego KGP, a jego partnerami Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU.(PAP)

pru/ pz/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)