Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Uczestnicy poznańskiej konferencji za większą konkurencją na rynku

0
Podziel się:

Kryzys nie może być pretekstem do działań antykonkurencyjnych - mówili
uczestnicy rozpoczętej w czwartek w Poznaniu konferencji Europejski Dzień Konkurencji i
Konsumentów. Ich zdaniem, takie działania tylko pozornie zmniejszają negatywne skutki kryzysu.

Kryzys nie może być pretekstem do działań antykonkurencyjnych - mówili uczestnicy rozpoczętej w czwartek w Poznaniu konferencji Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów. Ich zdaniem, takie działania tylko pozornie zmniejszają negatywne skutki kryzysu.

Trwająca do piątku międzynarodowa konferencja gromadzi szefów urzędów antymonopolowych oraz szefów urzędów ds. ochrony konsumentów. Takie spotkania organizowane są od 2000 r. przez każdą prezydencję w Unii Europejskiej.

Jak stwierdził w trakcie konferencji komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia, "w trudnych czasach potrzebujemy więcej, a nie mniej konkurencji w Europie".

"Konkurencja zachęca firmy do tworzenia produktów i usług innowacyjnych, oferowania lepszej jakości i szerszego wyboru produktów. Konkurencja prowadzi do tworzenia miejsc pracy i stymuluje rozwój. Polityka konkurencji jest również kluczowym narzędziem ochrony i pogłębiania wspólnego rynku" - powiedział.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podkreśliła, że w trakcie trwającego właśnie kryzysu finansowego należy pilnie śledzić wszelkie nieprzychylne konkurencji decyzje podejmowane przez władze publiczne. Podkreśliła, że skutki takich, często wymuszonych napiętą sytuacją, decyzji nie są widoczne od razu.

"W okresach osłabionej koniunktury lub recesji nieprzychylne konkurencji projekty mogą się pojawiać szczególnie często. Panuje wówczas większe przyzwolenie społeczne i polityczne na przyjmowanie rozwiązań protekcjonistycznych lub antykonkurencyjnych, stanowiących z pozoru łatwy sposób rozwiązywania problemów gospodarczych. Niewskazane jest osłabianie w tym czasie mechanizmów konkurencji - tylko pozornie prowadzi to do zmniejszania negatywnych skutków kryzysu" - powiedziała.

"Konkurencja jest fundamentalną cechą wolnego rynku, a w wielu przypadkach jej zakłócenia szkodzą konsumentom. Ochrona konkurencji nie jest celem samym w sobie. Powinna nim być natomiast dbałość o dobrobyt konsumentów, stanowiąca element nowoczesnej polityki konkurencji" - dodała prezes.

Dwudniowe wydarzenie odbywa się pod hasłem "Konkurencja - jakie korzyści dla konsumentów?". W programie konferencji znalazło się sześć paneli poświęconych m.in. zagadnieniom nadużywania przez firmę pozycji dominującej na rynku oraz możliwościom, jakie ma konsument w zapewnianiu wysokiego poziomu ochrony konkurencji. Jak podkreślił Joaquin Almunia, konsumenci, dzięki działaniom antymonopolowym, zyskują w wielu dziedzinach życia.

"Wystarczy spojrzeć na kilka spraw, którymi musieliśmy się zająć w ciągu ostatnich kilku lat: udało nam się rozbić kartele grup towarowych zajmujących się detergentami, czy też - jak to było w Polsce - telefonią komórkową. Byliśmy aktywni w sektorze energii po to, by zapewnić konsumentom korzyści z otwarcia rynków elektryczności i gazu. Działaliśmy aktywnie, by dać im szerszy dostęp do produktów i usług w sferze cyfrowej. Po rozwiązaniu sprawy Microsoftu konsumenci mają np. większy wybór przeglądarek internetowych" - powiedział.

"Dobro konsumenta to jest podstawa polityki konkurencji UE. Zawsze patrzymy na prawdopodobieństwo szkody dla konsumentów. Chcemy dowiedzieć się, w jakim zakresie fuzja, porozumienie czy praktyka ogranicza wybór, podnosi ceny czy utrudnia innowacje" - dodał komisarz.

Jak oceniła prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Polska dysponuje skutecznym systemem ochrony konkurencji przed nieuczciwymi działaniami przedsiębiorców.

"Mamy Europejską Sieć Konkurencji, nasz urząd współpracuje z KE, ze wszystkimi odpowiednikami w państwach UE, jesteśmy w stanie skutecznie ścigać kartele transgraniczne, wymieniać się informacjami, także o działalności przedsiębiorstw zagranicznych, jeżeli mają one wpływ na polski rynek. Chodzi nam o to, by z jednej strony panowała jednolitość rynku konkurencji dla wszystkich przedsiębiorstw europejskich funkcjonujących na naszym rynku, a z drugiej, by przez nadmiernie rygorystyczne regulacje przedsiębiorstwa europejskie nie przegrywały w rywalizacji globalnej" - powiedziała PAP Krasnodębska-Tomkiel.

Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów stanowi forum wymiany doświadczeń i praktyk służących rozwojowi skutecznej ochrony konkurencji i konsumentów. Jak powiedziała prezes UOKiK, uczestnicy spotkania omawiają m.in. relacje pomiędzy polityką ochrony konsumentów a polityką konkurencji, problemy analizy dowodów w orzecznictwie antymonopolowym, zagadnienia rynkowych skutków fuzji i przejęć, oraz kwestie skutecznego wykorzystywania narzędzi, mających chronić uczciwość w rywalizacji rynkowej. (PAP)

rpo/ mki/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)