Wyjaśniła się tajemnica opublikowanego w Internecie przedwyborczego ogłoszenia, w którym senator Hillary Clinton, faworytka do demokratycznej nominacji prezydenckiej, porównano do Wielkiego Brata ze słynnej powieści George'a Orwella "Rok 1984".
Ogłoszenie jest przeróbką znanego spotu telewizyjnego z lat 80., nadanego przez firmę Apple i reklamującego jej komputer McIntosh; w spocie tym ówczesnego monopolistę na rynku, koncern IBM, portretuje się jako złowrogiego totalitarnego władcę z negatywnej utopii Orwella.
W ogłoszeniu Hillary Clinton przemawia na ogromnym ekranie do tłumu jednakowych, zuniformizowanych postaci, które posłusznie wyrażają aplauz. Jasnowłosa sportsmenka rzuca następnie młotem w ekran z panią senator.
W końcówce ukazuje się napis: BarackObama.com
Ogłoszenie obejrzało na portalu YouTube - jak obliczono - około 1.731.000 ludzi.
W środę blog "The Huffington Post", publikowany przez lewicową działaczkę z Kalifornii, Arianne Huffington, ujawnił, że autorem spotu jest niejaki Philip de Vallis, zatrudniony w firmie konsultingowej pracującej dla senatora Obamy - głównego rywala Hillary Clinton w wyścigu do nominacji Partii Demokratycznej.
Powiedział on jednak, że zrealizował ogłoszenie z całkowicie własnej inicjatywy. Na swojej stronie internetowej wyjaśnił, że sztab Obamy nic nie wiedział o tym pomyśle.
Szefowie kampanii senatora także zaprzeczają, by mieli cokolwiek wspólnego z ogłoszeniem de Vellisa. Zrezygnował on z pracy we wspomnianej firmie konsultingowej Blue State Digital.
Obama, zapytany o tę sprawę w programie telewizji CNN "Larry King Show" we wtorek, odpowiedział: "W jakiś sposób to wyraz demokratyzacji kampanii wyborczej. W Internecie ludzie generują wszelkiego rodzaju rzeczy".
Tomasz Zalewski (PAP)
tzal/ ro/