Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Użyj wyobraźni - policja apeluje do młodych kierowców

0
Podziel się:

Młodzi kierowcy zabijają codziennie trzy osoby, najwięcej wypadków powodują
w sierpniu - wynika z policyjnych statystyk. Właśnie startuje nowa kampania społeczna, która ma
zwiększyć świadomość kierowców, a w efekcie poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. "Użyj
wyobraźni" - apelują autorzy kampanii do młodych kierowców.

Młodzi kierowcy zabijają codziennie trzy osoby, najwięcej wypadków powodują w sierpniu - wynika z policyjnych statystyk. Właśnie startuje nowa kampania społeczna, która ma zwiększyć świadomość kierowców, a w efekcie poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. "Użyj wyobraźni" - apelują autorzy kampanii do młodych kierowców.

Chodzi o kierowców w wieku 18-24 lat. To oni najczęściej powodują wypadki z powodu braku doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, brawury, wsiadania za kierownicę pod wpływem alkoholu lub narkotyków. To przede wszystkim im oraz ich rodzicom policja chce uświadomić, że samochód to nie zabawka.

"W dalszym ciągu Polska niestety zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie pod względem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie tylko pod względem liczby wypadków, ale przede wszystkim, co najgorsze, pod względem liczby ofiar śmiertelnych" - powiedział we wtorek na konferencji prasowej w Warszawie komendant główny policji Andrzej Matejuk.

"Liczby są szokujące" - podkreślił. W 2008 r. na polskich drogach zginęło ponad 5,5 tys. osób. Najwięcej osób ginie w weekendy, kiedy młodzi kierowcy wracają np. z dyskotek. Dlatego - jak powiedział Matejuk - nie wystarczą już policyjne kontrole, wideorejestratory i fotoradary, ale konieczna jest zmiana świadomości kierowców m.in. za pomocą kampanii społecznej.

"Chciałbym, aby ta kampania (...) przeniosła się do dyskotek, do pubów, gdzie młodzi kierowcy będą rozmawiać, gdzie będą myśleli, że jadąc nie należy się popisywać przed kolegami i koleżankami, którzy są w samochodzie, że ci koledzy i koleżanki powiedzą w pewnym momencie: to nie tor wyścigowy" - powiedział Matejuk.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosław Stępień dodał, że kampania nie jest skierowana tylko do samych kierowców. "Chcielibyśmy, by ten apel odbił się szerokim echem wśród rodziców" - powiedział Stępień. "Samochód nie jest zabawką, samochód jest niebezpiecznym narzędziem - to chcemy uświadomić rodzicom. To chcemy pokazać, mówiąc: uważajcie kiedy dajecie kluczyki swoim dzieciom" - dodał przypominając tragiczny wypadek, w województwie łódzkim, gdzie w ostatnich dniach 17-letni kierowca bez prawa jazdy zabił rowerzystę.

Jak podkreślił dyrektor departamentu analiz i nadzoru w MSWiA Jacek Zalewski, statystyki pokazują, że liczba wypadków, powodowanych przez młodych kierowców oraz ich ofiar śmiertelnych w ostatnich latach wzrasta. W 2006 r. młodzi kierowcy spowodowali blisko 8700 wypadków, w których zginęły 993 osoby; w 2007 r. - ponad 9200 wypadków i 999 ofiar śmiertelnych; w 2008 r. - ponad 9350 wypadków i 1018 zabitych.

Najczęstsze przyczyny wypadków, które powodują młodzi kierowcy to: nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie.

Kampania "Użyj wyobraźni" prowadzona będzie m.in. w telewizji, na plakatach rozwieszonych w pubach, dyskotekach czy szkołach jazdy, w prasie oraz internecie. Wszelkie informacje o kampanii znaleźć też można na stronie internetowej: www.uzyjwyobrazni.pl.

Apel do młodych kierowców to już druga odsłona kampanii "Użyj wyobraźni". Wiosną kierowana ona była do motocyklistów, jesienią przekaz ma trafiać do pieszych, którzy stanowią 41 proc. wszystkich ofiar wypadków. Statystyki wskazują, że kampania odnosi skutek. W maju 2008 r. motocykliści spowodowali 160 wypadków, a w maju 2009 r. (po starcie kampanii) - 148 (spadek o 7,5 proc.). W czerwcu 2008 r. - 199 wypadków, w czerwcu 2009 - 121 (spadek o 39,2 proc.). W maju 2008 w wypadkach spowodowanych przez motocyklistów zginęły 23 osoby, rok później 21, w czerwcu 2008 - 31, rok później - 20.

Inicjatorem kampanii jest Biuro Ruchu Drogowego KGP, a jej partnerami: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU. Kampanię przygotowała społecznie agencja reklamowa BBDO Warszawa, a patronatem medialnym objęły ją: Polska Agencja Prasowa, portale: Onet.pl, nadrogach.pl i blog.pl. (PAP)

js/ malk/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)