W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w Gdyni w piątek został uruchomiony zestaw bramek radiometrycznych. Urządzenia mają zwiększyć bezpieczeństwo ładunków w kontenerach przeładowywanych w BCT.
Kierownik Działu Marketingu BCT, Michał Kużajczyk poinformował PAP, że bramki pomogą w wykrywaniu materiałów emitujących promieniowanie gamma-neutronowe w kontenerach przeładowywanych w terminalu. "Podobne instalacje są od niedawna standardowym wyposażeniem polskich przejść granicznych" - dodał.
Zamontowane zostały cztery bramki radiometryczne na bramie głównej BCT do monitorowania pojazdów z kontenerami oraz jedna na bramie kolejowej, przeznaczona do kontroli kontenerów przewożonych na wagonach. Przetarg objął również zainstalowanie 2-ch stanowisk kontroli.
Kużajczyk zwrócił uwagę, że instalacja bramek uzupełnia już istniejące systemy bezpieczeństwa w terminalu, które tworzą m.in. mobilne i stałe skanery do prześwietlania kontenerów, wagi samochodowe, system ewidencji ludzi przebywających na terenie BCT oraz system telewizji przemysłowej i funkcjonariuszy ochrony. W ubiegłym roku w Gdyni zainstalowano najnowocześniejszy skaner do prześwietlania kontenerów.
Poinformował, że w piątek, w pierwszym dniu funkcjonowania, bramki zatrzymały kilka ciężarówek. "To nie oznacza, że w kontenerach są materiały radioaktywne; po prostu niektóre produkty np. ceramika budowlana zawierają tego rodzaju izotopy" - wyjaśnił.
Bramki w terminalu zamontowały Pomorski Urząd Wojewódzki i Morski Oddział Straży Granicznej. Wykonawca tj. firma "Relpol" z Żar został wyłoniony w wyniku przetargu w ramach modernizacji polskich przejść granicznych.
"Relpol" to jeden z największych w Polsce producentów przekaźników wykorzystywanych w elektronice użytkowej, przemyśle, energetyce czy telekomunikacji. Firma w ramach przygotowań do Euro 2012 zainstalowała także bramki radiometrycznem.in. w portach lotniczych w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Rzeszowie.
Założony w 1979 r. BCT w Gdyni jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 r. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 r., kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 tys. TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU.Firma zatrudnia obecnie 282 pracowników i kontroluje 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. W 2012 r. BCT przeładował prawie 409 tys. TEU, co w porównaniu z 2011 r. oznacza wzrost przeładunków o 13 procent. (PAP)
bls/ drag/