Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W Krakowie pikietowała kolejarska Solidarność

0
Podziel się:

#
dochodzą szczegóły dotyczące porozumienia pomiędzy PKP PLK i związkowcami
#

# dochodzą szczegóły dotyczące porozumienia pomiędzy PKP PLK i związkowcami #

22.10. Kraków (PAP) - Kilkudziesięciu związkowców z kolejarskiej Solidarności pikietowało w czwartek przed budynkiem Dworca Głównego w Krakowie. Nie było blokady torów, ale wiec informacyjny dotyczący porozumienia, które w środę wieczorem trzy związki zawodowe podpisały z zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe.

Celem protestu w Krakowie miała być obrona miejsc pracy w Zakładzie Linii Kolejowych w Nowym Sączu. W wyniku negocjacji zakład ten udało się przynajmniej na razie ocalić od likwidacji.

Wiec przebiegał spokojnie. "Nie wyszliśmy na tory, nie utrudniamy życia podróżnym, bo udało się ocalić miejsca pracy w Nowym Sączu, gdzie pozostanie odrębny Zakład Linii Kolejowych" - mówił podczas pikiety przewodniczący Okręgowej Sekcji Kolejarzy przy Zarządzie Regionu Małopolska NSZZ "Solidarność" Henryk Sikora.

Według niego z zarządem spółki uzgodniono, że po 1 stycznia 2010 r. w całym kraju będą funkcjonowały 23 z obecnych 27 zakładów linii kolejowych. Kiedy i które z zakładów będą jeszcze zlikwidowane ma ustalić do końca marca przyszłego roku zespół monitorujący złożony z przedstawicieli administracji i związkowców.

Sikora mówił, że choć zarząd spółki PKP Polskie Linie Kolejowe proponując restrukturyzację zapewniał, iż wszyscy pracownicy likwidowanych jednostek dostaną propozycje pracy, "nie przedstawił konkretnych i realnych propozycji, którzy pracownicy i gdzie mieliby mieć pracę".

Podkreślił, że związkowcy będą się przyglądać procesowi optymalizacji struktury organizacyjnej PKP PLK i nie zgodzą się na zwalnianie ludzi m.in. w przeznaczonym do likwidacji Zarządzie Regionalnym spółki w Krakowie.

Przewodnicząca Komisji Zakładowej NSZZ "S" w Zakładzie Linii Kolejowych w Nowym Sączu Maria Hotloś dziękowała kolegom podczas wiecu za wsparcie. "Choćby rok pracy dłużej to sukces, rok krócej na bezrobociu, rok bliżej do emerytury" - mówiła Hotloś. W rozmowie z dziennikarzami zapewniała, że w nowosądeckim zakładzie "nie ma przerostu zatrudnienia". "To było bezmyślne rysownie na mapie - ten zakład będzie, ten nie, bez zasadnego rachunku ekonomicznego. Nam z Nowego Sącza nie pod drodze do pracy w Krakowie" - podkreśliła.

Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe pierwotnie proponowały likwidację 10 z 27 Zakładów Linii Kolejowych, m.in. zakładu w Nowym Sączu. W środę po negocjacjach ze związkowcami postanowiono, że docelowo ma być zlikwidowanych 9 zakładów w kraju, cztery z nich od stycznia przyszłego roku.

Porozumienie z zarządem spółki podpisały trzy związki: Solidarność, Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP i Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP.

Ustalono, że podczas wdrażania zmian organizacyjnych ograniczenie zatrudnienia będzie następowało w wyniku naturalnych odejść (m.in. emerytury, renty, porozumienia stron, a w siedzibach zakładów kończących działalność zostaną zlokalizowane terenowe komórki organizacyjne lub pozostawionych zostanie część stanowisk pracy.

Pracownikom zatrudnionym w przekształcanych zakładach ma zostać przedstawiona realna propozycja zatrudnienia, uwzględniająca m.in. doświadczenie zawodowe, kwalifikacje i możliwość przekwalifikowania, a płace nie mogą być niższe od otrzymywanych dotychczas. Przy zmianie miejsca pracy pracodawca ma się kierować m.in. możliwościami dojazdu do niego.

Rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki przypomniał, że zmiany organizacyjne w spółce nie dotyczą wyłącznie zakładów linii kolejowych. 1 listopada rozpocznie działalność Centrum Realizacji Inwestycji, które powstanie na bazie niektórych biur centrali spółki oraz dotychczasowych oddziałów regionalnych PLK.

Zreorganizowana zostanie również struktura centrali PLK w Warszawie. Zmiany organizacyjne dotyczą również struktur Straży Ochrony Kolei. Zarządzanie tą formacją będzie dwuszczeblowe, a nie jak dotąd - trzyszczeblowe, zostanie także dostosowane do docelowej struktury organizacyjnej zakładów linii kolejowych.(PAP)

rgr/ bos/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)