32 mln zł będzie kosztował nowy magazyn przy ul. Janka Wiśniewskiego w Gdyni. Jest to kolejny etap budowy Centrum Logistycznego w porcie. Magazyn ma być oddany do użytku do końca marca 2014 roku.
W czwartek w Gdyni przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia i spółki Przembud Gdańsk podpisali umowę na budowę obiektu.
Magazyn będzie położony w bezpośrednim sąsiedztwie dwóch terminali kontenerowych: BCT (Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego) i GCT (Gdynia Container Terminal); ma mieć prawie 19 tys. m kw. powierzchni i przystosowany będzie do prowadzenia usług logistycznych związanych m.in. z przyjęciem, składowaniem oraz dystrybucją towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach. W obiekcie nie będą mogły być przechowywane ładunki niebezpieczne. Pod jego zabudowę oraz place manewrowe i drogi dojazdowe przeznaczono 1,7 ha.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG) Janusz Jarosiński w rozmowie z PAP ocenił, że "jest bardzo dobry czas na realizację inwestycji, a zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową będzie się zwiększać". Poinformował, że są już chętni do dzierżawy powierzchni w nowym magazynie.
Zaznaczył, że budowa magazynu jest kolejnym etapem w rozwoju Centrum Logistycznego, na które przeznaczono teren o powierzchni 30 ha. Nie wiadomo, ile magazynów powstanie. "Zrobimy infrastrukturę drogową i w zależności od tego, jak będzie się sprzedawała powierzchnia, to będziemy budować nowe magazyny" - dodał.
Wykonawca robót, firma Przembud Gdańsk SA, został wybrany w wyniku przetargu nieograniczonego.
Jarosiński poinformował, że w marcu ma być podpisana umowa na budowę magazynu paszowego na Nabrzeżu Śląskim w porcie. Ma on mieć pojemność 60 tysięcy ton i ponad 9 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Zakłada się, że magazyn zostanie oddany do użytku do końca czerwca 2014 roku.
Ponad dwa lata temu w gdyńskim porcie oddano do użytku magazyn o powierzchni 8 tys. m kw. przy ul. Kontenerowej, zajmujący 1,4 ha. Jest on wykorzystywany przez Morską Agencje Gdynia i spółkę Tarramar.
W ub.r. w porcie przeładowano 15,8 mln ton ładunków, czyli o 0,6 proc. mniej niż w 2011 r. Największy udział wśród przeładowanych towarów stanowiła drobnica (prawie 10 mln ton). W terminalach kontenerowych w Gdyni przeładowano ponad 676 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP), co jest wzrostem o prawie 10 proc. w porównaniu z 2011 r.
W ubiegłym tygodniu port poinformował, że tylko w 2013 r. planowane jest wydanie ponad 217 mln zł na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. W kolejnych dwóch latach ta kwota ma sięgnąć 518 mln zł.
ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni, zajmującego ponad 500 ha. Działają tam niezależne spółki, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych. (PAP)
bls/ pad/